Berlingske Business
08:19Genmab og Vestas fortsætter i fokus

Ny Hempel-chef: Er der noget, der bliver anderledes? Nej, det tror jeg egentlig ikke

14BUSHenrik-Andersen-Hempel.jpg
Henrik Andersen er nyudnævnt topchef i malingproducenten Hempel og den type topchef, der befinder sig bedst uden sin habitjakke på. Foto: Ólafur Gestsson

For første gang i mange år har Hempel en adm. direktør, der ikke er født og opvokset i selskabet, men Henrik Andersen vil helst ikke opfattes sådan. I sit første interview siden tiltrædelsen udlægger topchefen retningen for malingproducenten, der kommer til at byde på evolution frem for revolution.

Henrik Andersens arbejdsdage er lange for tiden. Når fyraften i Hempels indbydende og nybyggede kontor rykker nærmere, og dagslyset fra de uafbrudte ovenlysvinduer forsvinder, sidder den nyudnævnte direktør stadig hos malingproducenten og læser op på selskabets historie, produkter og tal.

For Henrik Andersen er ny i Hempel, og hvis han går historiebøgerne igennem, kan han konstatere, at såvel hans forgænger som forgængerens forgænger var opflasket i virksomheden. Det er Henrik Andersen ikke.

»Jeg håber ikke, jeg bliver set som en, der nu skal ændre Hempel. Og jeg gør meget for ikke at blive set som det,« siger Henrik Andersen.

q

Filosofien hos den nye direktør i Hempel virker til at falde meget godt i spænd med det engelske ordsprog, der fraråder at reparere ting, der ikke er i stykker. Og det er Hempel ikke. Henrik Andersen overtager ledelsen af selskabet, efter at forgængeren Pierre-Yves Jullien leverede tre bundlinjerekorder på stribe.

»2015 var det bedste år nogensinde. Jeg har det, som om jeg gentager det hver dag, men vi må for Guds skyld ikke stoppe op og tænke: »Nå, nu er Henrik kommet til. Hvad skal der nu ske?« For Hempel er en succes allerede, og det skal vi fortsætte med at være.«

Kulturen ind under neglene

Henrik Andersen bor ikke ret langt væk fra det nordsjællandske hovedkontor, men han skjuler det godt. Den 48-årige topchef er opvokset i Midtjylland, og han fremstår præcis så ukompliceret, som folk på de kanter har ry for at være. Han befinder sig bedre i skjorte end i jakke, og når han besøger Hempels mange faciliteter rundt om i verden, mødes han ikke bare med fabrikschefen, men med en bred vifte af medarbejdere for at få kulturen mere ind under neglene.

To nye i topledelsen

Når Henrik Andersen taler om de mange nationaliteter, der arbejder på tværs af Hempel, og når han taler om den lille »videnslandsby« af forskere, der kan udvikle produkter i døgndrift, gør han det med en næsten barnlig begejstring for mulighederne og kulturen på sin nye arbejdsplads. Men som nævnt har Henrik Andersen ikke altid været i Hempel. Før malingproducenten ringede med jobtilbuddet, var Henrik Andersen driftsdirektør i ISS, hvor han i en periode var ansat samtidig med Anders Boyer-Søgaard, der er nuværende finansdirektør i GN Store Nord og kommende finansdirektør i Hempel.

anders boyer

Det er altså to nye ansigter i toppen, der sammen med resten af virksomheden skal være med til føre den gamle kultur, strategi og retning videre i Hempel.

»Hvis man ser det udefra, så er det jo to nye personer. Men Pierre og jeg har haft en lang overdragelsesproces, vi har rejst meget sammen, og vi vil fortsat få det bedste ud af hinanden. Dette er den gode efterfølgelse, og jeg tror, det er et kernelement i den gode efterfølgelse, at man bygger videre. Og når man er i en virksomhed, der omsætter for 12 mia. kr., så er det ikke to mennesker, det handler om,« siger Henrik Andersen. »I realiteten kunne jeg godt lade være med at møde ind i morgen, og så ville Hempel stadig være lige så succesrig.«

Lander i sporet

Opskriften på succes i Hempel hedder »Journey to Excellence« (en rejse mod fortræffelighed, red.) og er den vedtagede strategiplan i Hempel – en strategi, der blev vedtaget blot måneder før, Henrik Andersen trådte til. Strategien har bestyrelsen, forgængeren og en flok af medarbejdere udtænkt, men det har ellers været mantraet i en række danske selskaber, heriblandt Carlsberg, DONG, Vestas og B&O, at en ny direktør er blevet fulgt af en ny strategi. Sådan har det ikke været i Hempel.

»Som ny administrerende direktør havde jeg været nervøs, hvis det var sådan, at man ikke havde en strategi,« siger Henrik Andersen, »Hempel har gjort alt det rigtige, introduceret et nyt logo og lavet en ny strategi, og så ville det også være mærkeligt, hvis bestyrelsen i samme forbindelse gav udtryk for, at de ikke for alvor mener det.«

01BUSHempel.jpg

Er der slet ingenting, der bliver anderledes med Henrik Andersen som direktør?

»Det skal man jo passe på med at sige,« lyder det med et grin fra Henrik Andersen. »Reelt kan man ikke udtale sig om det, for det vil kræve, at vi kunne spole tiden frem og tilbage og sammenligne, hvordan det ville være både med og uden mig. Det kan vi ikke, for fakta er, at siden 29. marts er det Henrik, der er her. Men er der noget, der bliver anderledes? Nej, det tror jeg egentlig ikke. Jeg har fokus på at eksekvere strategien, og det havde Pierre også haft. Med et engelsk ord, så bliver det nok mere evolution end revolution.«

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen