Berlingske Business

Ny EU-kommissær støtter nye aktionærrettigheder

LUXEMBOURG-POLITICS-EU
EU-kommissær for retslige anliggender, forbrugere og ligestilling, Věra Jourová, fastslår, at der behov for at ændre de nuværende regler. Foto:

De danske virksomheder får ingen hjælp at hente fra ny kommissær, der står fast på at indføre nye rettigheder for mindretalsaktionærer.

Mens den danske regering arbejder for, at det nye direktiv om aktionærrettigheder bliver skrottet, er dagsordenen en helt anden hos den nye EU-kommissær for retslige anliggender, forbrugere og ligestilling, Věra Jourová.

Hun har overtaget ansvarsområdet efter den tidligere kommissær for det indre marked, Michel Barnier, der i april fremsatte det omdiskuterede forslag. Og ligesom den tidligere kommissær fastslår Věra Jourová, at der behov for at ændre de nuværende regler.

kolding

»Kommissionen støtter forslaget om at revidere direktivet om aktionærrettigheder og er engageret i de igangværende interinstitutionelle forhandlinger med Rådet og Europa-Parlamentet med henblik på at nå frem til et positivt resultat,« siger kommissæren til Berlingske.Věra Jourová understreger, at hun derfor vil arbejde for at forbedre gennemsigtigheden i de europæiske selskaber, så aktionærerne får lettere ved at udøve deres rettigheder.

BM

»Den nuværende økonomiske kultur er i stigende grad præget af kortsigtet tendenser. Det er derfor afgørende for Kommissionen at fremme en mere bæredygtig og ansvarlig tilgang til aktionærrettigheder for at sikre, at langsigtede perspektiver er muligt for aktionærerne. Dette gælder især for institutionelle investorer, såsom pensionskasser og livsforsikringsselskaber,« siger Věra Jourová.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen