Berlingske Business
16:00Yen får medvind trods lange udsigter for højere renter

Novozymes-topchef: »Ja, vi har fået en ridse i tilliden«

10BUSPix1-Peder-Holck-Niels.jpg
Novozymes’ topchef, Peder Holk Nielsen, står over for markante udfordringer, efter at virksomheden er blevet flettet ind i dårlige nyheder på to fronter i år. Han vil nu forsøge hurtigt at rette op på tilliden blandt investorerne ved at se de aktuelle projekter efter i sømmene og skabe innovation. Foto: Sara Gangsted

Novozymes er bagefter sine egne vækstmål, og topchef Peder Holk Nielsen kæmper for at få selskabet ud af den begyndende tillidskrise, det er kommet i over for investorerne.

Der er uvant modvind til vækstduksen og et af de højest prissatte selskaber på den danske fondsbørs. Der er kommet grus i vækstmaskinen Novozymes, og virksomheden halter efter de vækstmål, som ledelsen satte så sent som i januar, og som endda var en nedjustering af tidligere vækstmål. Det har skabt mere tvivl om selskabet blandt investorerne.

Topchef Peder Holk Nielsen står med den centrale opgave at prøve at genvinde investorernes fulde tillid.

»Min opgave er jo i høj grad at sørge for, at den ridse, vi har fået i tilliden til vores langsigtede mål, hurtigst muligt bliver pudset op igen. Et af redskaberne er kortsigtet performance. Man kan ikke hele tiden kun tale om fremtiden, hvis man ikke leverer nu og her,« lyder erkendelsen fra Peder Holk Nielsen.

Novozymes’ topledelse nedjusterede sine vækstmål tilbage i januar fra tidligere ti pct. om året i gennemsnit til i stedet otte-ti pct. i gennemsnit om året.

q

I august meddelte Novozymes så, at det i år kun ventes at nå en vækst på fire-syv pct. Novozymes er kendt for at levere og også overlevere resultater, så de dårligere udsigter fik investorerne til at sende aktien ned. Novozymes’ aktiekurs ligger 20 pct. lavere nu end bare i begyndelsen af august.

Det huer bestemt ikke Peder Holk at være bagefter vækstmålene.

»Altså, ville jeg hellere have været foran? Ja, det er da klart. Betyder det, at løbet er afgjort? Nej. Det piller ikke ved den langsigtede vision, men det gør, at vi her i starten af vores strategifase er lidt bagud, men så må vi op på hesten og sikre, at vi leverer mere senere,« siger han.

Men der skal strammes op, og Peder Holk lægger et hårdt pres på sine medarbejdere for at komme tilbage på sporet.

»Det ville være dumt, hvis vi ikke brugte denne situation til at skærpe vores appetit i organisationen og til at være lidt mere præcise på, hvad vi bruger pengenetil. Det er ikke, fordi jeg ønsker mig denne situation, men når nu den er der, så kan man lige så godt bruge det på en god måde. Det er da en god anledning til at få gennemtænkt nogle af de mere usikre ting, vi har gang i,« siger Peder Holk Nielsen.

RB Månedens aktie: Fødevareinvestorer tjente milliarder i juli

Novozymes er blevet ramt hårdt og næsten samtidig på to fronter. Først af dårligere vilkår i den amerikanske bioethanol­industri og siden af, at Novozymes’ største kunde, giganten P&G (Procter & Gamble), meget pludseligt droppede en lang række enzymer i deres vaskemidler.

»Nogle gange sker der ting i en forretning, der ikke lige er planlagt. Den amerikanske bioethanolindustri får nogle helt andre vilkår, end den havde i 2014, og det påvirker os. Og så er det en enkelt kunde, der tager nogle enzymer ud af deres vaskepulver. Det har vi prøvet før, men det plejer at være enkelte mærker eller regioner og over længere tid. Denne gang har de gjort det meget abrupt. Det gør, at vi er nødt til at fortælle markedet det, for det tager væksten helt ud af vores vaskemiddelforretning,« siger Peder Holk Nielsen.

Det skaber bekymring blandt selskabets investorer, at Novozymes er blevet så overrasket over et så drastisk træk fra sin største kunde. Selv meget Novozymes-begejstrede investorer, som Berlingske Business har talt med, er blevet mere tvivlende.

Flere spekulerer i, at det er den langvarigt lave oliepris, der rammer Novozymes. Når olieprisen er lav, har vaskemiddelproducenterne mindre økonomisk incitament til at skifte oliebaserede ingredienser ud med enzymer, ligesom bioethanol – altså brændstof lavet på planter – ikke er lige så interessant, når olieprisen ligger under 50 dollar pr. tønde, som det er tilfældet nu.

»Jeg er ikke enig i præmissen om, at vi er olieprisdrevet. Jeg mener ikke, at de ting, vi oplever, er knyttet til oliepris, det er måske, fordi vi er blinde. Olie er et meget væsentligt råstof i industrien, og det er svært at få armene rundt om den totale betydning af en lav oliepris, hvordan det påvirker og i hvilket omfang,« siger Peder Holk Nielsen og tilføjer:

»Der er år, hvor alt lykkes, og motoren fyrer på alle seks cylindre, og så er der år, hvor den ikke gør det, og sådan et år bliver 2015. Vi oplever, at der sker noget i de to markeder, der gør, at vores vækst bliver lavere, end vi havde troet. Jeg lytter gerne til andres syn på det. Jeg mener bare ikke, at det er oliepris­effekten, i så fald er det en indirekte effekt,« siger Peder Holk.

q

Han har ringe tro på, at den vigtige kunde P&G ombestemmer sig og igen køber de enzymer, der er opgivet.

»Skaden er sket. Det er naivt at forestille sig, at de vender om på en tallerken igen og tager de enzymesr ind, de nu har taget ud. Der har altid været en fløj i selskabet hos denne kunde, som ikke mente, at enzymer var så værdifulde, men en anden fløj mente det modsatte. Den balance er så skiftet, og det rammer os. Vi har haft en rigtigt solid vækst i vaskemiddelenzymer, hvis det ikke lige var for alt det vand, der nu løber ud af badekarret,« siger en ærgerlig Peder Holk.

I fortsatte den lovede indtjening, og I er generelt kendt for at overlevere. Synes du, at det er uretfærdigt, at investorerne tvivler mere på jer?

»Jeg synes ikke, det er uretfærdigt, og jeg synes sådan set også, det er forståeligt. Når man kigger på Novozymes, så ligger vi med en meget høj værdisætning. Det gør vi stadigvæk, men vi lå højere før 7. august. Når man kigger på værdisætningen af Novozymes, så handler det meget om, at der er en forventning om, at Novozymes med det, vi kan, kan blive ved med at levere vækst de næste 20-25 år,« siger Peder Holk Nielsen.

08BUSBagsiden---Andrew-Ford.jpg

Novozymes’ aktiekurs afspejler en pris, hvor man betaler over 30 kroner pr. krone tjent på driften (EBITDA). Det tal har været endnu højere.

»Når man er prissat, som vi er, er man nødt til at erkende, at når selv de mindste ting rammer, så får man en ridse. Jeg havde da hellere været det foruden og holdt fast i vækstforventningerne for i år, men det kunne vi bare ikke,« siger Peder Holk Nielsen.

Hvad skal Novozymes gøre for at rette op på problemerne?

»Svaret er innovation. Det skal vi bruge til at indhente det skridt, vi har tabt. Kernen i værdiskabelsen er at få en kobling mellem de enorme forskningsmæssige fremskridt, der sker næsten hver eneste dag, sammen med markedet, så vi rammer forbrugernes behov,« siger Novozymes’ topchef.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen