Berlingske Business

Novozymes tabte knap 8 milliarder i markedsværdi efter droppede mål

Novozymes koncernchef Peder Holk Nielsen
Novozymes koncernchef Peder Holk Nielsen Foto:

Enzymkoncernen Novozymes kunne ved markedets lukning tirsdag konstatere, at selskabet i løbet af dagen er skrumpet med 7,8 mia. kr. i markedsværdi.

Investorerne vendte dagen igennem tommelfingeren nedad og solgte ud af selskabet aktie, efter at Novozymes fra morgenstunden - i forbindelse med regnskabet for fjerde kvartal - så sig nødsaget til at droppe sine vækstmål frem mod 2020.

Novozymes-aktien endte dagen med et fald på 8,5 pct. til 268,50 kr., hvilket mindskede selskabets markedsværdi til 84,1 mia. kr.

Til sammenligning havde selskabet mandag eftermiddag en markedsværdi på 91,9 mia. kr.

Novozymes koncernchef Peder Holk Nielsen

Enzymkoncernen oplyste tidligere på dagen, at den med al sandsynlighed må opgive sit mål om en årlig vækst på 8-10 pct. frem til 2020.

Koncernen, der leverer enzymer til en lang række industrier, venter nu en vækst på 3-5 pct. i 2016 stigende til 6-7 pct. i perioden 2017 til 2020.

- Det har været synligt i et stykke tid, at der er nogle kraftige modvinde i forhold til de ambitioner om at vokse så meget. Det er ikke mere end et år siden, at man tog de langsigtede forventninger ned til 8-10 pct., siger Morten Imsgard, senioranalytiker i Sydbank.

Novozymes neddrosler forventninger trods rekordindtjening

- 2015 har bare rent markeds- og forretningsmæssigt været et rigtigt dårligt år for Novozymes. Der er rigtig mange udefrakommende faktorer, der rammer negativt. Men derfor skal man jo stadig sluge nyheden, når det nu kommer fra dem selv i dag, siger han.

Derudover var regnskabet for fjerde kvartal også til den svage side, hvor især salgsvæksten var lavere end forventningerne blandt aktieanalytikerne.

TV: Olieprisen knuser Novozymes' vækstplaner

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen