Berlingske Business

Novozymes slår Danisco i kampen om ny generation af biobrændstof

Novozymes slår Danisco i kampen om ny generation af biobrændstof - 1
Foto:

Novozymes er mindst et år foran Danisco i kampen om at komme først med den nye generation af biobrændstof til biler. Men det betyder ikke, at Danisco er udelukket fra at få del i det fremtidige milliardmarked.

Det danske biotekselskab Novozymes kommer efter alt at dømme først på markedet med en ny generation af biobrændstof baseret på affaldsprodukter. Selskabet er mindst et år foran den nærmeste konkurrent, Daniscos amerikanske datterselskab Genencor, i udviklingen af enzymet.

"Novozymes er i førertrøjen på dette felt. Jeg forventer, at de vil være klar med et enzym til kommerciel produktion ultimo 2010, og dermed er de et år eller mere foran Danisco," siger Rune Majlund Dahl, der følger såvel Novozymes som Danisco tæt som aktieanalytiker i Sydbank.

Storbror Novozymes
Med Novozymes og Danisco står Danmark centralt i kampen om at bemægtige sig det milliardmarked for en ny generation af biobrændstof, som alle forventer vil udvikle sig i de kommende år.

De to danske koncerner udvikler og fremstiller begge tekniske enzymer, som spiller en helt central rolle, når biomasse hurtigt og effektivt skal omdannes til ethanol. Første generation af bioethanol er allerede på markedet og bliver især brugt i USA, hvor staten yder tilskud på godt én dollar per gallon.

De to danske biotekvirksomheder sidder på tilsammen omkring 70 pct. af salget af enzymer til den type brændstof. Novozymes er storebroren, der sidder på 55-60 pct. af det samlede marked, mens Danisco som nummer to må nøjes med 10 til 15 pct.

Novozymes stærke position på markedet for første generations bioethanol giver selskabet en yderligere fordel, når den næste generation af bioethanol skal sættes i produktion.

"Novozymes er allerede leverandør til en stor del af de større producenter på det amerikanske marked. Det vil de kunne drage fordel af. De vil kunne tilbyde producenten enzymer, så de bruge hele majsen til produktion af biobrændstof på den samme fabrik, blot i to forskellige anlæg. Dermed vil Novozymes hurtigt kunne sætte sig på en pæn andel af det nye marked," vurderer Rune Majlund Dahl.

Daniscos chance
Men Novozymes føreposition betyder ikke, at løber er kørt for Danisco.

"Vi mangler stadig at se, hvem der har de bedste og mest effektive enzymer. Samtidig skal der ikke så meget til, for at Danisco forbedrer sin markedsposition, fordi udgangspunktet er forholdsvis lavt. Og for hver ekstra bid det tager af markedet, øger de indtjeningen, og kan indkassere en aktiegevinst," siger Rune Majlund Dahl.

Danisco har da også valgt en anden strategi en Novozymes, når det gælder udviklingen af den nye bioethanol til kommercielt brug. Hvor Novozymes har indgået et forskningsmæssigt samarbejde om udvikling af produktionsanlæg til anden generationsbioethanol med amerikanske Poet Energy, som driver mere end 20 bioraffinaderier i Midvesten med det formål at få adgang til de forskningsmidler, som den amerikanske stat poster i udviklingen af bioethanol.

Obama afgør sagen
Danisco har på sin side dannet et joint venture med kemigiganten Dupont. Formålet med det fælles selskab er at kunne tilbyde at levere hele værdikæden til produktion af bioethanol fra enzymer over forarbejdning til selve produktionen af bioethanol.

»Det er et nødvendigt træk fra Danisco, når selskabet er et år bagefter i udviklingsprocessen. Til gengæld er det ligegyldigt for Novozymes, hvem de samarbejder med på lang sigt, da de satser på at fremstille og leverer enzymerne,« mener Rune Majlund Dahl.

Hvor stort markedet for anden generations bioethanol egentlig er, er endnu for tidligt at vurdere. Meget afhænger af, hvilken form for støtte den nyindsatte amerikanske præsident, Barack Obama, vælger at give for at få amerikanerne til at blande bioethanol i benzinen.

Novozymes selv løfter formentlig en del af sløret for sine forventninger til fremtiden på bioethanolmarkedet, når selskabet torsdag morgen offentliggør sit årsregnskab for 2008. I den forbindelse ventes selskabet at fremlægge en ny strategi, som skal afløse den hidtidige, der rækker frem til 2010.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen