Berlingske Business

Novozymes finansboss: Der er stor forskel på »ambition« og »mål«

Benny Loft
Finansdirektør hos Novozymes, Benny Loft. Foto:

Novozymes har ændret til langsigtede målsætninger for vækst fra at være et "mål" til nu at være en "ambition" om en årlig organisk salgsvækst på 8-10 pct. Og det er ikke tilfældigt, at ordene er ændret.

Det siger Novozymes' finansdirektør Benny Loft til Ritzau Finans.

Novozymes

- Der er bestemt tale om en ændring. Tidligere havde vi et mål om en årlig vækst på 8-10 pct. fra 2015 til 2020, men det er ikke det scenarie, vi kigger på lige nu, siger Benny Loft i forbindelse med, at Novozymes er kommet med regnskab for fjerde kvartal tirsdag morgen.

- Når vi har en vækst på 4 pct. i 2015 og forventer en vækst på 3-5 pct. i 2016, så viser matematikken, at vi skal være rigtigt, rigtig gode for at nå de 8-10 pct. Når vi nu siger, at vi har det som en ambition, så indikerer vi, at det ikke er umuligt, at vi kan ramme de mål på et tidspunkt, siger finansdirektøren.

Novozymes koncernchef Peder Holk Nielsen

Det er blandt andet forretningsdelen Bioenergy, der er med til at trække forventningerne ned. Men kommer den division op og køre for alvor, så er ambitionen indenfor rækkevidde

- Vi kan nu se, at det kommer til at tage længere tid for denne division. Men vi mener stadig, er der er store muligheder her, siger Benny Loft.

Novozymes venter en vækst på 3-5 pct. i 2016 stigende til 6-7 pct. i perioden 2017 til 2020.

Jørgen Buhl Rasmussen.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen