Berlingske Business

Nordea overvejer at sagsøge Volkswagen for gigantiske kurstab

VOLKSWAGEN-E
Overskrift
Foto:
 

Nordens største bank, Nordea, vil gå langt for, at deres investorer ikke skal bære omkostningerne for Volkswagen-skandalen.

Som den første investor overvejer Nordea at sagsøge Volkswagen, fordi investorerne har lidt tab som følge af svindlen i selskabet.

Nordea Asset Management, der er Nordens største formueforvalter og bestyrer en formue på omkring 190 mia. euro, siger ifølge Financial Times, at de i øjeblikket overvejer, om de skal træde ind i flere forskellige massesøgsmål mod den tyske bilkoncern, fordi investorerne »ikke skal bære omkostningerne som følge af svindlen i Volkswagen,« påpeger Sasja Beslik, der er ansvarlig for Nordeas investering.

VOLKSWAGEN

»I betragtning af hvor dyb og udbredt denne skandale er, ønsker vi at evaluere både europæiske og amerikanske gruppesøgsmål med henblik på at finde de bedste muligheder for os,« tilføjer Sasja Beslik til The Guardian.

Aktierne i Volkswagen er dykket med næsten 40 pct. siden september og efterlader således investorer med store milliardtab. En norsk oliefond er blandt de værst ramte, der har mistet 4,9 mia. euro på Volkswagen-aktien.

GERMANY VOLKSWAGEN

Da Volkswagen-skandalen brød ud i september, var Nordeas fondsforvaltere god for omkring en halv million VW-aktier. Nordea forbød hurtigt sine investorer at foretage yderligere investeringer i bilkoncernen.

Foruden Volkswagen overvejer også APG, en hollandsk pensionskasse der styrer 400 mia. euro, at sagsøge Volkswagen.

»Vi er ved at gennemgå vores muligheder og og udelukker ikke et sagsanlæg,« siger en talsmand til The Guardian.

04BUSTOPSHOTS-GERMANY-US-AU.jpg

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen