Berlingske Business
12:46Positiv stemning i Europa styrer uden om Madrid

NKT investerer 10 mio. euro i kabelsatsning

nkt
NKT Kabel. ARKIVFOTO. Foto:

NKT Holding vil med en investering på 10 mio. euro de kommende år forberede selskabet til de store markedsmuligheder, der ventes at åbenbare sig med realiseringen af det tyske Suedlink-projekt, som er en gigantisk supermotorvej for transmission af strøm 800 kilometer ned igennem Tyskland.

- Det er en del af strategiplanen, at vi vil ind i DC-teknologi, som er en teknologi, man bruger på de her lange distancer. Det vil være et marked, som vi forventer kommer til at vokse kraftigt fra 2018-19-stykker - og der skal vi positionere os rigtigt.

Vi har en fantastisk platform for det med vores fabrik i Tyskland og har besluttet at investere 10 mio. euro i at gå ind i det segment, siger Michael Hedegaard Lyng, som er administrerende direktør for NKT Cables, til Ritzau Finans.
Traditionelt har man arbejdet med DC-teknologi på offshore, hvor en spiller som ABB har haft nogle patentbeskyttede rettigheder, ligesom en anden NKT-konkurrent, Prysmian, har været en anden stor leverandør af den pågældende teknologi.

nkt


- Teknologien er relativ ny og har patentmæssigt været beskyttet, så det kun er ABB, som har haft adgang til den. Men dels har andre kabelvirksomheder udnyttet nogle andre teknologier, og dels så er det her patent også udløbet. Så i dag kan man gå til underleverandører og købe det der skal til, for at producere et DC-kabel, siger Michael Hedegaard Lyng.

Han forklarer, at det i og for sig ikke er sværere at producere et DC-kabel end et AC-kabel, men at de store forskelle er alle de forskellige accessories, herunder joints (samlemuffer, red.), der skal bruges.

- De tekniske krav til dem er meget høje, og de joints har vi ikke in-house i dag. Det er noget af det, vi skal ud at investere i, siger Michael Hedegaard Lyng.

Til et projekt som det tyske Suedlink på 800 kilometer taler man ifølge NKT-direktøren om, at man skal bruge 8000-9000 kabel-kerne-kilometer, hvilket understreger det store potentiale for kabelvirksomhederne.

- Det er rigtig store mængder, og det er et segment, hvor der ikke er ret mange, der kan levere. Med vores fabrik i Tyskland ligger vi rigtigt godt, og vi vil gerne have en del af det marked - også gerne en stor del, siger Michael Hedegaard Lyng.

NKT Kabel


Han estimerer, at det vil tage en 2-3 år at blive klar på det pågældende marked, hvilket blandt andet skyldes, at der skal laves test og udarbejdes dokumentation for kablerne over en længere periode. Først og fremmest handler det om det tyske projekt, men på sigt er det også planen at levere til offshore.

- Første skridt for os vil være at fokusere meget på det her Suedlink-projekt, fordi det er så åbenlyst, at vi ligger fantastisk til det i forhold til vores produktion i Køln, siger Michael Hedegaard Lyng.

Analyser viser ifølge direktøren, at der frem til 2030 skal bruges i niveauet 40.000 kilometer DC-kabler i Europa - samlet for både onshore og offshore.

- Det gælder om at være klar til, når efterspørgslen på de her ting kommer, og det gælder også om at påvirke de beslutninger, der bliver taget rent teknisk i retning at, at det her kan blive spændende, siger han.

/ritzau/FINANS

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen