Berlingske Business

NKT foretager endnu et frasalg for at fokusere på kerneforretning

NKT. Kabler. PR-foto
NKT-kabler. PR-foto Foto:

NKT Cables frasælger sine aktiviteter inden for kabler til bilindustrien for at skærpe sit fokus på selskabets kerneaktiviteter. Det sker få dage, efter at selskabet annoncerede salget af sine kabelaktiviteter i Kina.

Aktiviteterne omfatter ledninger til biler, samt fleksible- og specialkabler såvel som en fabrik i Vrchlabí i Tjekkiet med cirka 400 medarbejdere.

Dermed er der ved at blive ryddet godt op i kabelforretningen, der 21. september omvendt foretog et historisk stort opkøb med erhvervelsen af ABB's højsændingskabelforretning for godt 6 mia. kr.

business Claus0594.jpg

NKT's automotive kabelaktiviteter, som selskabet ellers købte så sent som i 2007 og omfatter en fabrik i Tjekkiet med cirka 400 medarbejdere, sælges nu til et datterselskab i den tyske Wilms Group.

- Salget af både dette område og vores APAC-forretning, som blev offentliggjort i sidste uge, gør, at vi nu kan fokusere på vores kerneforretninger. Det fokus indebærer også at blive en førende spiller inden for højspændingsenergikabler til on- og offshore-segmentet baseret på vores nylige køb af ABB?s højspændingskabelforretning, siger Michael Hedegaard Lyng, administrerende direktør for NKT Cables, i en meddelelse.

NKT oplyser, at der er tale om en overskudsgivende forretning, men det præciseres ikke yderligere, og der opgøres heller ikke en salgspris for aktiviteterne.

Cheminova bliver solgt til amerikanere

- NKT Cables har været en tilfreds ejer af automotive-kabelforretningen i en årrække, men det har været et nichemarked for os med få, store automotive-kunder. Med Wilms Group er jeg overbevist om, at vi har fundet den rette ejer til at videreudvikle forretningen, især på grund af deres erfaring og komplementerende produkter, udtaler Michael Hedegaard Lyng.

/ritzau/FINANS

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen