Berlingske Business

Nilfisk vil bygge flere rengøringsrobotter med Odense-firma

TIL BM 4/4 LOGOER FLAG MV. F
Nilfisk satser på rengøringsrobotter og påbegynder samarbejde med Blue Ocean Robotics. Foto:

Nilfisk vil sætte fart på sin udvikling af selvkørende rengøringsmaskiner og har derfor startet et samarbejde med danske Blue Ocean Robotics.

Ifølge Nilfisk vil robotområdet kunne udgøre op mod 10 pct. af virksomhedens omsætning - som sidste år var på knap 8 mia. kr. - inden for fem til syv år. Det skriver Nilfisk og fynske Blue Ocean Robotics i en pressemeddelelse.

»Vi vurderer, at omkring 70 pct. af omkostningerne til professionel rengøring går til arbejdskraft. Samtidig er rengøringsbranchen én af de industrier med højest medarbejderudskiftning. Vi oplever derfor et markant behov blandt vores kunder for at få indført selvkørende maskiner, der kan løse de standardiserede rengøringsopgaver, så personalet kan få frigjort ressourcer til andre opgaver,« udtaler Nilfisk-direktør Hans Henrik Lund.

06BUSPIX-KARINA-DEACON-1616.jpg

Nilfisk har tidligere udviklet rengøringsrobotten Liberty 50 sammen med det amerikanske firma Carnegie, skriver Finans.dk, men aftalen med Blue Ocean Robotics signalerer et yderligere sats på området.

Nilfisk er en del af NKT-koncernen, men bliver i næste uge udskilt som en separat virksomhed med sin egen børsnotering. Alle aktionærer i NKT modtager én Nilfisk-aktie.

/ritzau/FINANS

TIL BM 3/4 LOGOER FLAG MV. F

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen