Berlingske Business

Nilfisk-topchef: Simplificering en af grundstenene for fortsat vækst

TIL BM 3/4 LOGOER FLAG MV. F
Rengøringsdivisionen Nilfisk er en del af industrikonglomeratet NKT, men spaltes efter planen herfra og bliver børsnoteret som et selvstændigt selskab 12. oktober. Foto:

En simplificering af selskabet er en grundstenene, der skal sikre, at Nilfisk fortsætter med at vokse på rengøringsmarkedet.

Der er specielt plads til vækst inden for high end-segmentet, som anslås at udgøre op til 50 pct. af markedet for professionelt rengøringsudstyr.

Det siger Hans Henrik Lund, administrerende direktør i Nilfisk, til NKT's kapitalmarkedsdag tirsdag.

»Vi har en plan for simplificering af vækst i selskabet, som vi mener, vil give os en fordel.«

»Vi fokuserer hver dag på kontoret på, hvordan vi simplificerer forretningen. Det kan være ved vores brands, og hvordan vi prissætter vores produkter,« siger Hans Henrik Lund.

Simplificeringen skal blandt andet komme ved en strømlining af produktporteføljen.

19BUSnilfisk-151343.jpg

Derudover skal den teknologiske udvikling drive den fremtidige vækst, og Nilfisk forventer, at op til 10 pct. af omsætningen vil komme fra robotter inden for fem-ti år.

»Vi tør sige, at vi er førende. Vi laver ikke uintelligent rengøring, vi laver intelligent rengøring,« siger Hans Henrik Lund og peger på, at det ikke kun er automatiserede maskiner, som væksten skal komme fra.

»Vi vil have forudseende vedligeholdelse, hvor maskinerne diagnosticerer sig selv og er i kontakt med os. Så kan vi kontakte kunden og sige, at vi kommer næste dag, fordi vi ved, at maskinen skal fikses.«

ATTRAKTIVT MARKED MED UNIVERSEL EFTERSPØRGSEL

Ifølge Hans Henrik Lund er rengøringsmarkedet attraktivt, fordi der er en universel efterspørgsel, og det vil der blive ved med at være.

»Vi er glade for, hvor vi er i dag, men vi er endnu mere glade for det potentiale, der er i selskabet.«

»Der er en universel efterspørgsel på rengøring. Walmart (amerikansk indkøbscenterkæde, red.) ved, at omsætningen vil falde, hvis butikken ikke er ren.«

»Værdien af rengøring er derfor velkendt for os alle sammen, så det er ikke et marked, som forsvinder i morgen«, siger Hans Henrik Lund.

NKT-opslitning

Nilfisk forventer en organisk omsætningsvækst på 3-5 pct. per år inden for de næste tre-fem år og en EBITDA-margin før særlige poster på 13-15 pct.

I 2017 forventer Nilfisk en organisk omsætningsvækst på 2-4 pct. og en EBITDA-margin før særlige poster på 11-11,5 pct.

Rengøringsdivisionen Nilfisk er en del af industrikonglomeratet NKT, men spaltes efter planen herfra og bliver børsnoteret som et selvstændigt selskab 12. oktober.

Spaltningen er dog betinget af en godkendelse på en ekstraordinær generalforsamling hos NKT.

06BUSPIX-KARINA-DEACON-1616.jpg

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen