Berlingske Business

Nilfisk-formand om mulig fusion: Vi er klar til at lytte

BM
Bestyrelsesformand i Nilfisk, Jens Due Olsen. Foto:

Nilfisk er klar til at tale med den britiske aktivistfond, der gerne så den danske virksomhed lagt sammen med en amerikanske konkurrent. Det siger bestyrelsesformand Jens Due Olsen til Berlingske.

Jens Due Olsen, bestyrelsesformand i Nilfisk, er klar til at mødes med den britiske aktivistfond Primestone Capital. Det sker, efter fonden tidligere onsdag opfordrede den danske støvsugekoncern og den amerikanske konkurrent Tennant til at slå sig sammen til ét stort selskab.

»Vi har altid talt for konsolidering i vores branche, så det undrer mig ikke, at det her sker,« siger Jens Due Olsen til Berlingske.

Den britiske hedgefond ejer mere end 5 pct. af aktierne i begge selskaber og mener, at de to selskaber skal indlede en dialog om en eventuel fusion. Det fremgår af en indberetning fra Primestone til de amerikanske børsmyndigheder.

business

Jens Due Olsen siger, at han er klar til at tale med den britiske fond.

»Vi har mange dygtige aktionærer, og vi vil gerne lytte til dem,« siger Jens Due Olsen.

Opfordringen fra Primestone Capital fik investorerne til onsdag at kaste sig over aktierne i Nilfisk. Ved børslukketid endte aktien i kurs 318,90 - et plus på mere end syv pct.

I indberetningen forklarer Primestone Capital, at en fusion mellem de to rengøringsmaskineproducenter vil skabe en global markedsleder inden for professionelt rengøringsudstyr, og at det vil skabe værdi for aktionærerne.

»Særligt mener indberetteren (Primestone, red.), at en fusion vil generere større skala, markedslederskab og finansielle synergier,« står der i indberetningen.

Jørgen Jensen er adm. dirketør på Nilfisk - støvsugerfabrikken

Nilfisk blev i oktober selvstændigt børsnoteret, efter selskabet blev spaltet fra kabelvirksomheden NKT. De to selskaber har i mange år været en del af den samme koncern. I præsentationen fremhæver
Primestone netop, at spaltning fra NKT har gjort det muligt med en fusion mellem Nilfisk og Tennant.

Hedgefonden vurderer, at der nu er mulighed for at få et dansk ja til en fusion med den amerikanske konkurrent.

»Vi mener, at Nilfisks ledelse, bestyrelse og aktionærer sandsynligvis vil støtte en kombination med Tennant,« skriver Primestone i præsentationen.

Tennant er en type investor, som er meget offensive med at formulere deres idéer til, hvordan en virksomhed kan udvikle sig.

»Vi har mange typer aktionærer. Nogle af dem er passive, og andre er mere aktive,« siger Jens Due Olsen om Primestone Capital.

BM

Han siger, at endnu ikke har et større kendskab til den britiske fond.

Typisk køber de såkaldte aktivistfonde under 10 pct. og forsøger at overbevise andre investor om deres planer. Internationalt er en af de mest kendte den amerikanske rigmand Carl Icahn.

I nogle tilfælde arbejder aktivistfonde tæt sammen med ledelsen, men det kan ske, at de er uenige med en ledelse i et selskab, og blandt andet derfor har fondene også fået mindre pæne navne, og i USA bliver de nogle gange betegnet som »corporate raiders«.

06BUSPIX-KARINA-DEACON-1616.jpg

Herhjemme er et af de mest kendte eksempler på en aktivistfond svenske Cevian, som i 2011 købte sig ind i Danske Bank. Fonden, der råder over næsten 100 mia. kr., fik en bestyrelsespost og var med til at få gennemført store forandringer i Danske Bank i årene efter finanskrisen. Cevian trak sig for en godt en måned siden ud af banken efter at have tjene flere mia. kr.

Hvis Nilfisk og Tennant fusionerer, vil det baseret på de nuværende aktiekurser give de amerikanske aktionærer 46 pct. og de danske 54 pct. af det fortsættende selskab.

Onsdag var Tennants markedsværdi syv mia. kr., mens Nilfisk onsdag efter fusionsplanen kom frem nåede en markedsværdi på 8,6 mia. kr.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen