Berlingske Business
17:26William Demant tog føringen i positivt marked

Nervekrig om Vauxhall og Opel

Nervekrig om Vauxhall og Opel - 1
Foto:

Storbritanniens handelsminister er vred over, at den tyske regering lokker med milliarder for at redde produktionen af Opel i Tyskland. Nu lover han milliarder i tilskud til amerikanske General Motors, hvis de bevarer deres bilproduktion i England.

LONDON: Tusindvis af arbejdspladser er på spil i såvel den britiske som den tyske bilindustri, og det får nu den britiske regering til at angribe den tyske for urent trav, inden amerikanske General Motors måske allerede i næste uge afgør, om den vil beholde sine europæiske aflæggere Opel og Vauxhall i de to lande.

Storbritanniens handelsminister Lord Mandelson er samtidig klar til at skyde britiske skatteyderes penge – muligvis op til 4,25 mia. kr. – ind i General Motors, hvis de bevarer produktionen af Vauxhall i England, hvor der er 5.500 medarbejdere.

Med det britiske udspil er der mellem Storbritannien og Tyskland lagt op til en intens nervekrig om at vinde General Motors gunst og slaget om fremtidens europæiske bilproduktion.

Den tyske regering har med kansler Angela Merkel i spidsen udført et stort lobbyarbejde over for den overvejende statsejede amerikanske bilkoncern. For Angela Merkel har det høj prioritet at få en løsning inden det tyske valg om én måned. Planen var fra tysk side, at Opels bilproduktion i Tyskland skulle overtages af det østrigsk-canadiske Magna, en underleverandør for bilindustrien. På den måde kunne Opels fremtid sikres, ligesom det kunne forhindres, at selskabet forsvandt i forbindelse med en omorganisering eller lukning af det kriseramte General Motors. Opel har 25.000 medarbejdere i Tyskland.

De tyske myndigheder havde lovet at stille 33 mia. kr. til rådighed i offentligt tilskud, så snart en aftale med Magna var underskrevet.

Finansiel indsprøjtning
Umiddelbart troede tyskerne, at aftalen var ved at være i hus, men som Berlingske Tidende skrev i går, har bestyrelsen i General Motors bedt direktionen om at undersøge alternativerne til et salg. F.eks. kunne det være en finansiel indsprøjtning på omkring 22 mia. kr. for at bringe Opel og Vauxhall op i gear igen, er det fremgået af Wall Street Journal.

Forleden understregede Jochen Homann, den stedfortrædende tyske økonomiminister, den tyske regerings håb for Magna-løsningen.

»Vi kunne forestille os at gøre et lån muligt, og så senere finde ud af de præcise omkostninger, og så dele dem med de øvrige europæiske lande,« sagde Jochen Homann.

En talsmand for den britiske handelsminister Lord Mandelson har efterfølgende sagt, at handelsministeren var kritisk over for den tyske tilnærmelse og gjorde det klart, at bestyrelsen i General Motors skulle være objektiv og basere sin beslutning »på kommercielle overvejelser og ikke lade sig diktere af politiske«.

Den økonomiske krise har ramt bilkrisen så hårdt, at den globale efterspørgsel på nye biler i år forventes kun at blive på 50 mio. Sidste år producerede bilindustrien 85 mio. nye biler. Japans tre største bilproducenter, Toyota, Honda og Nissan, har også skåret dramatisk ned p.g.a. stærkt faldende efterspørgsel. Verdens største bilproducent, Toyota, har i første halvdel af i år haft en global produktion på 2.539.673 nye biler – hvilket er 43 pct. færre end samme periode i 2008.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen