Berlingske Business

Nedjustering giver stort prestigetab til topchef Peder Holk Nielsen

jesoper
Jesper Kongskov, virksomhedsredaktør. Foto:

Ingen er herre over olieprisen. Et utal af store virksomheder verden over kæmper med at få styr på følgerne af en oliepris, der roder rundt omkring 30 dollar tønden og som endda synes uden bund. Den bliver bare ved med at falde. Mange top­ledelser både i og uden for olieindustrien har forregnet sig og satset på en anden og højere oliepris, end det har været tilfældet gennem snart halvandet år.

20BUSnovoz1-185119.jpg

Med en fuldstændig ustyrlig joker, som olieprisen er, kan det synes urimeligt at klandre en topchef for at blive ramt af oliepris­følgerne.

Så hvorfor presser det så alligevel top­chefen i Novozymes, Peder Holk Nielsen?

Spørger man de store, institutionelle investorer, har Novozymes’ topledelse alt for længe og alt for stædigt holdt fast i, at olieprisens udvikling ikke er noget stort problem for Bagsværd-virksomheden. For sådan har det lydt fra ledelsen igen og igen, når den har talt med investorerne og med erhvervs­pressen.

vv

Allerede i august sidste år fik den selvsikre attitude i Novozymes imidlertid ridser i lakken. Dengang måtte Peder Holk første gang erkende, at selskabet blot seks måneder forinden – altså ved indgangen til 2015 – havde været for optimistisk. Det kostede et stort kursdyk i aktien.

Da Berlingske mødte Peder Holk få måneder efter i oktober til et interview, var det godt nok med en erkendelse af, at investorernes tillid til Novozymes havde lidt et knæk. Derimod mente Holk ikke, at olieprisen havde større effekt på Novozymes’ kunder – og dermed forretning – end hidtil antaget, sådan som flere og flere investorer talte om.

»Jeg er ikke enig i præmissen om, at vi er olieprisdrevet. Jeg mener ikke, at de ting, vi oplever, er knyttet til oliepris, det er måske, fordi vi er blinde. Olie er et meget væsentligt råstof i industrien, og det er svært at få armene rundt om den totale betydning af en lav oliepris, hvordan det påvirker og i hvilket omfang,« sagde Peder Holk dengang.

Novozymes koncernchef Peder Holk Nielsen

Siden dengang har virkeligheden sneget sig ind på Holk, og i dag ser han noget anderledes på det. Bevares, olieprisen er også næsten halveret siden dengang, og de hårde tal har formentlig fået tiøren til at falde for Novozymes-topledelsen. Men Holks stædige afvisninger koster prestige i dag, hvor selskabet skærer i vækstambitionerne med henvisning til olieprisen.

Selskabet er gennem mange år blevet bredt anerkendt for at have fat i den lange og grønne ende: Jordens begrænsede ressourcer nødvendiggør bæredygtige alternativer, og her har Novozymes stærke løsninger.

novozymes

Men. Den gamle selvopfattelse sidder stadig i væggene i Bagsværd. Det skaber en overhængende risiko for en selvfedme, som er dræbende for fremtidige vækstmuligheder og konkurrencekraft. For med den lave oliepris ser verden meget anderledes ud i dag, og ingen tror på samme måde længere på, at Novozymes automatisk kan gå på vandet. I hvert fald ikke, når der er olie på vandet.

TV: Olieprisen knuser Novozymes' vækstplaner

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen