Berlingske Business

Nedhøvlet trækæmpe overhalet af virkeligheden

28BUSDLH#2.jpg
Direktør Kent Arentoft (tv.) og bestyrelsesformanden Kurt Anker Nielsen venter uden for Kromann Reumerts hovedsæde i Nordhavn på, at generalforsamlingen i DLH skal gå i gang. Foto: Nils Meilvang

Fundamentet viste sig for skrøbeligt, da krisen ramte. Redningsplanen kom aldrig til at virke.

Det er 107 års dansk virksomhedshistorie, der er splittet i atomer og tæt på at være endeligt frasolgt træstump for træstump. Dalhof Larsen & Horneman (DLH) er historien om en engang stolt træ-grossistvirksomhed, hvor skiftende ledelser ville for meget, men kunne for lidt. Virksomheden ville sidde på hele værdikæden fra træplantager i Afrika, Sydamerika og Asien til slutsalg til forbrugerne i byggemarkeder i Norden. Midt i 1990erne sad Henning Dyremose som topchef i DLH, der dengang var en vækstvirksomhed.

DLH toppede omsætningsmæssigt med 5,7 milliarder kroner i 2007. Så kom krisen og eroderede markederne for byggematerialer, og DLHs forretningsmodel var med ét slag forældet.

Fra 2008 og til nu har det været en lang nedtur for aktionærerne, som nu overraskende kulminerer med, at den seneste administrerende direktør, Kent Arentoft, fratræder med en lønpakke fra sidste år, der løber op i 17,8 millioner kroner.

»Der er lidt ØK over det; DLH har også haft datterselskaber over hele verden uden at have ordentlig styr på, hvad der foregik. Virksomheden er i dag forladt af alle de store aktionærer, og når man ser på virksomheden i dag, så er det et trist sidste kapitel,« siger Michael Voss, direktør i fondsmæglerselskabet Fundamental, som tidligere var aktionær i DLH.

DLHs ledelse har det seneste år reelt kun arbejdet på at høvle virksomheden ned og sælge fra, når der var købere. Det medførte sidste år hård kritik af Kent Arentoft og bestyrelsesformand Kurt Anker Nielsen, at de var så længe om at erkende, at virksomheden skulle skæres til. Og til sidst var der ingen anden udvej end at lukke og slukke.

Arentoft

Aktionærer lovet guld og grønne skove

Mange bider mærke i den optimisme, der trods krisen stadig herskede i ledelsen i virksomheden i 2011, hvor selskabet også hentede penge i aktiemarkedet.

Her blev aktionærerne lovet guld og grønne skove. Kent Arentoft fremlagde strategien »Go to market«, som skulle føre til, at selskabet i 2014 nåede en omsætning på 4,5 til 4,8 mia. kr. og en EBIT-margin på 4,5-5,0 pct.

Sådan gik det som bekendt ikke. I 2014-regnskabet oplyses slet ikke nogen omsætning for virksomheden, da det er en afviklingsforretning.

»DLH er en sørgelig historie og har leveret skuffelse på skuffelse siden kapitalforhøjelsen for fire år siden. Dengang fik man tilført 250 millioner kroner, og nu er markedsværdien i hele selskabet under 85 millioner kroner,« siger Christian Reinholdt, direktør i fondsmæglerselskabet Smallcap Danmark, der stadig ejer aktier i DLH.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen