Berlingske Business
17:42

Museum reklamerer for våbenfabrikanter

Kan man købe sig til en plads i danmarkshistorien? Nok ikke. Men en del tyder på, at det er muligt at leje sig ind, hvis bare man har nok penge.

I hvert fald har den svenske producent af jagerfly, SAAB, lejet sig ind på Tøjhusmuseet, hvor de for tiden reklamerer for deres nye jagerfly, 'Gripen'. Det skriver Urban.

»Det er uantageligt, at et statsejet museum bliver udstillingsvindue for jagerfly,« siger Holger K. Nielsen, der både er kultur- og forsvarsordfører for SF.

Ved siden af museets kanoner fra 1700- og 1800-tallet kan publikum i disse dage se en tro kopi af cockpittet fra Gripen, og læse alt om flyets 'uovertrufne resultater'. 'Gripen' lever fuldt ud op til de hårde danske kvalitetskrav til jægerfly og får 'fuld support fra svenske regeringer', fremgår det.

Tøjhusmuseet ligger meget belejligt inden for skudhold af Christiansborg, hvor medlemmer af forsvarsudvalget, i disse dage skal beslutte, hvilket våbenfirma der skal have milliardordren på at forsyne det danske forsvar med spritnye jagerfly. 'Gripen' er et af de tre tilbud, som staten overvejer.

Det er SAAB selv, der har henvendt sig til Tøjhusmuseet, efter at museet i juli lod det amerikanske våbenfirma Lockheed Martin udstille deres jagerfly, 'Joint Strike Fighter', som er favoritkandidat til den danske milliardkontrakt.

»Vi vil ikke gøre forskel på firmaer. Publikum får mulighed for at se, hvordan det danske forsvar kan komme til at se ud. Samtidig får de øjnene op for resten af museet,« siger Museumsdirektør, Ole L. Frantzen.

SAAB betaler for at give alle besøgende fri entre til Tøjhusmuseet og dækker alle omskostninger forbundet med udstillingen. Regningen beløber sig på 20-30.000 danske kroner.

Til gengæld bestemmer SAAB selv, hvordan udstillingen skal se ud, og har sågar haft egne medarbejdere til at fortælle de besøgende om Gripen.

Det har ikke været muligt at få et interview med kulturminister Brian Mikkelsen (K), men via sin pressechef siger han, at han ikke finder udstillingen problematisk, da den ligger inden for museets område.

Den forklaring køber Holger K. Nielsen ikke.

»Bare fordi det er et forsvarsmuseum, skal det ikke være reklamesøjle for våbenfirmaer,« siger Holger K. Nielsen. Han agter at stille spørgsmål til ministeren i Folketinget.

Kilde: Urban

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen