Berlingske Business

Mitsubishi har testet sine biler forkert i 25 år

FILE JAPAN MITSUBISHI MOTORS
Den japanske kæmpekoncern Mitsubishi Motors Corp siger, at der er blevet snydt med måling af bilproducentens køretøjer i 25 år. Arkivfoto. Foto:

Bilproducenten Mitsubishi har fusket med brændstofmåling i et kvart århundrede. Markedsværdien er halveret.

Den japanske kæmpekoncern Mitsubishi Motors Corp siger, at der er blevet snydt med måling af bilproducentens køretøjer i 25 år.

I de mange år har Mitsubishi testet bilernes brændstofforbrug ved hjælp af metoder, der ikke er i overensstemmelse med de japanske regler.

Tidligere har Mitsubishi sagt, at de forkerte metoder "kun" er blevet brugt siden 2002, men nu siger selskabet, at det har stået på siden 1991.

Videre siger Mitsubishi, at man vil oprette en ekstern kommission, der skal undersøge hele skandalen, som brød ud i sidste uge.

MITSUBISHIMOTORS-REGULATIONS/

Da erkendte Mitsubishi, at der er blevet fusket med målingerne af, hvor brændstoføkonomiske Mitsubishis biler er.

Mitsubishis sagde, at der er fusket med fire biler, som bruges i Japan.

Skandalen har kostet Mitsubishi Motors dyrt. Siden skandalen brød ud, er markedsværdien halveret, og humøret hos aktionærerne er i bund.

Mitsubishi er Japans sjette største bilproducent.

Volkswagen

Skandalen vækker minder om en over 15 år gammel skandale, hvor Mitsubishi erkendte, at koncernen igennem 20 år havde skjult klager fra kunder.

Denne sag havde nær knækket bilproduktionen, der imidlertid blev hjulpet ud af krisen af andre selskaber i Mitsubishi-konglomeratet.

Imidlertid siger højtstående personer i andre Mitsubishi-selskaber, at de denne gang har svært ved at kommer søsterselskabet til hjælp, da de selv står med økonomiske problemer.

Mitsubishi er på mange måder en del af Japans historie igennem de sidste mange år. Det er en af de koncerner, der har været med til at opbygge det moderne Japan.

MITSUBISHIMOTORS-REGULATIONS/

Også under Anden Verdenskrig var koncernen stor. Den producerede kampfly.

Efter krigen spredte Mitsubishi sig inden for en lang række områder. Konglomeratet laver som bekendt biler, men der er også stålproduktion, byggeindustri, forsikringer og meget andet.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen