Berlingske Business
17:46Tak for i dag

Mitsubishi har testet sine biler forkert i 25 år

FILE JAPAN MITSUBISHI MOTORS
Den japanske kæmpekoncern Mitsubishi Motors Corp siger, at der er blevet snydt med måling af bilproducentens køretøjer i 25 år. Arkivfoto. Foto:

Bilproducenten Mitsubishi har fusket med brændstofmåling i et kvart århundrede. Markedsværdien er halveret.

Den japanske kæmpekoncern Mitsubishi Motors Corp siger, at der er blevet snydt med måling af bilproducentens køretøjer i 25 år.

I de mange år har Mitsubishi testet bilernes brændstofforbrug ved hjælp af metoder, der ikke er i overensstemmelse med de japanske regler.

Tidligere har Mitsubishi sagt, at de forkerte metoder "kun" er blevet brugt siden 2002, men nu siger selskabet, at det har stået på siden 1991.

Videre siger Mitsubishi, at man vil oprette en ekstern kommission, der skal undersøge hele skandalen, som brød ud i sidste uge.

MITSUBISHIMOTORS-REGULATIONS/

Da erkendte Mitsubishi, at der er blevet fusket med målingerne af, hvor brændstoføkonomiske Mitsubishis biler er.

Mitsubishis sagde, at der er fusket med fire biler, som bruges i Japan.

Skandalen har kostet Mitsubishi Motors dyrt. Siden skandalen brød ud, er markedsværdien halveret, og humøret hos aktionærerne er i bund.

Mitsubishi er Japans sjette største bilproducent.

Volkswagen

Skandalen vækker minder om en over 15 år gammel skandale, hvor Mitsubishi erkendte, at koncernen igennem 20 år havde skjult klager fra kunder.

Denne sag havde nær knækket bilproduktionen, der imidlertid blev hjulpet ud af krisen af andre selskaber i Mitsubishi-konglomeratet.

Imidlertid siger højtstående personer i andre Mitsubishi-selskaber, at de denne gang har svært ved at kommer søsterselskabet til hjælp, da de selv står med økonomiske problemer.

Mitsubishi er på mange måder en del af Japans historie igennem de sidste mange år. Det er en af de koncerner, der har været med til at opbygge det moderne Japan.

MITSUBISHIMOTORS-REGULATIONS/

Også under Anden Verdenskrig var koncernen stor. Den producerede kampfly.

Efter krigen spredte Mitsubishi sig inden for en lang række områder. Konglomeratet laver som bekendt biler, men der er også stålproduktion, byggeindustri, forsikringer og meget andet.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen