Berlingske Business

Minkavlere skovler penge ind på kineserne

BELARUS/
Foto:

Der bliver råd til en ny Mercedes eller et nyt samtalekøkken. I hvert fald, hvis man er dansk minkavler. Branchen spinder guld på at sælge minkskind, især til kineserne.

Mens der er pæn fremgang for landbruget, havde pelsdyrproducenterne det hidtil bedste år i 2012 efter en årrække med solid indtjening. Danske pelsproducenter - der først og fremmest laver minkskind - havde sidste år i gennemsnit tre mio. kr. i driftsoverskud mod 830.000 kr. i andre landbrugsbedrifter. Et driftsoverskud på tre mio. kr. svarer til en afkastningsgrad på godt 17 procent.

Tallene fremgår af publikationen Nyt fra Danmarks Statistik.

Landbrugseksport på vej mod rekord - 1
Bag denne erhvervssucces gemmer sig også historien om, at Danmark sidste år eksporterede minkskind for næsten 11 milliarder kr. Minkavlerne oplevede stærkt stigende priser og stærk efterspørgsel fra først og fremmest opkøbere fra Kina og HongKong, hvortil 91 procent af den danske eksport af minkskind gik til.
 
Danmark er verdens største producent af minkskind, og de danske skind er de dyreste på verdensmarkedet. Eksporten til Kina og HongKong er fra 2008 til 2012 steget med 6,7 milliarder kr på årsbasis.

Brancheanalyse - Avl af pelsdyr


Og flere tal fra minkproducenternes verden. Danmark producerede i 2012 i alt 15,6 mio. minkskind, og det er en stigning på 1,6 mio. skind siden 2008. I  2012 udgjorde minkskind 14 procent af den samlede værdi af landbrugets produkter på 82 milliarder kr. I 1990 var andelen af pelsskind to procent og i 2000 var tallet fire procent.

Til trods for, at pelsdyrbedrifter i gennemsnit har væsentlig mindre jordareal end landbrugsbedrifter med produktion af svin, mælk og planteprodukter, tjener minkavlerne meget mere end resten af landbruget.

Minkavlerne vil næppe selv sige det, men sagt ligeud, så skovler de penge ind.
 

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen