Berlingske Business

Medie: Due Jensen sætter sig på magten i Grundfos

pix-grundfos
Overskrift
Niels Due Jensen sætter sig inddirekte på magten i Grundfos via detaljerede krav til forretningen. Foto:
 
 

Grundfos' nye strategi bygger på mål, der blev fastsat allerede sidste år i Grundfos-fonden, hvorfra Niels Due Jensen trækker i trådene.

Grundfos' nye strategi har krav om årlig salgsvækst på 6 procent og en indtjening på 10 procent. Men de mål er ikke topchef Mads Nippers fortjeneste, skriver Finans.dk.

Målene blev efter netmediets oplysninger fastlagt allerede sidste år i Poul Due Jensens Find, der ejer 87,9 procent af Grundfos. Her har Niels Due Jensen som formand, inddirekte reelt sat sig på magten i Grundfos via en udførlig forretningsorden, der ud over krav om øget vækst og indtjening også indeholder krav om indsigt i alt fra kundetilfredshed og nye produkter til månedlige rapporter om økonomien.

07BUSmadsnipper.jpg
LÆS MERE : Nipper-kuren

»Forretningsordnen cementerer Niels Due Jensens formelle magt over Grundfos,« siger Anders Drejer, professor i ledelse ved Aalborg Universitet, til Finans.dk.

Fonden forklarer, at den nye forretningsorden er et udtryk for mere aktivt ejerskab, men afviser at der har været konflikt mellem ledelsen i Grundfos og fonden.

Alle Grundfos-arvinger er automatisk sikret en plads i fondens bestyrelse, men kun indtil de fylder 70 år. Da Niels Due Jensen er 72 år, skal han vælges hvert andet år.

Grundfos Grundfos

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen