Berlingske Business

Mærsk investerer milliarder i ny havneterminal

Billede

APM Terminals, der er ejet af shippinggiganten A. P. Møller Mærsk, bygger en ny havneterminal i Marokko for flere milliarder kroner. Placeringen er strategisk vigtigt, lyder det fra direktør.

Terminal-operatøren APM Terminals vil bygge Afrikas første automatiserede havneterminal til containerskibe i Gibraltarstrædet, hvor Middelhavet og Atlanterhavet mødet.

Den nye terminal løber op i en totalpris på 5,6 milliarder kroner og kommer årligt til at håndtere fem millioner omladninger af containere.

»Det er for Maersk Line et meget vigtigt knudepunkt i skibsnetværket. Når vi kigger på den udvikling, der er i antallet af omladninger, så kan vi se, at der for Maersk Line er behov for yderligere kapacitet,« siger APM Terminals CEO, Kim Fejfer.

Terminalen bliver bygget i den nordlige Marokkanske by Tangier, der er ligger på Afrikas nordvest kyst. Området er det andet mest travle farvand for containerskibe efter Suez-kanalen i Egypten, der forbinder Middelhavet med Det Røde Hav ved Port Said.

APM Terminals driver allerede en anden terminal i Tangier, der stod færdig i 2007. Terminalen håndterede 1,7 omladninger i 2015. APM vil have rettighederne til at drive den nye terminal i 30 år. Aftalen er indgået med Tanger Med Special Agency (TMSA), der har ansvaret for udviklingen og administreringen af hele komplekset.

»Det er en stor investering, men det er også et godt eksempel på et elegant samarbejde mellem Maersk Line, APM Terminals og de lokale myndigheder i Marokko,« siger Kim Fejfer.

»Den nye terminal sikrer, at Maersk Line vil have de laveste omkostninger på omladninger i industrien i denne del af verdenen. Den sikrer, at vi kan op og nedskalere afhængigt af, hvordan udviklingen i industrien bliver,« understreger han.

Marokko har selv annonceret Tangier som et strategisk mønsterområde for nye havneterminaler. Over 200 containerskibe passerer gennem Gibraltarstrædet hver dag og forbinder dermed Europa og Asien.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen