Berlingske Business

Mærsk får nye kæmpeskibe

Verdens største containerskib Majestic Mærsk
Overskrift
En af de Triple-E-skibe, Majestic Mærsk, som er verdens største containerskibe. Nu bestiller Mærsk flere. Foto:
Mit skib er større end dit
Overskrift
PLUS-historie. Der er gang i byggeriet af de helt store containerskibe. Rekorden som verdens største holder kun et par måneder. Ny verdensrekord kommer i april. (se Ritzau historie 131200) Verdens største containerskib, Emma Mærsk, i Århus Havn. Den 14-cylindrede Wärtsilä hovedmotor er på 110.000 hestekræfter og trækker skruen via en 120 meter lang hovedaksel af massivt jern. Undervejs kan elektromotorer give den 85 centimeter tykke aksel nogle ekstra skub.De drives af højspænding fra en eller flere af fem hjælpemotorer, der hver især er på størrelse med en bybus. I alt giver det skibet en marchfart på op omkring 25 knob (45 km/t). Foto:

Mærsk bestiller for første gang i fire år nye skibe, og det bliver ifølge Nils Smedegaard Andersen en blanding af store og lidt mindre skibe.

Verdens største containerrederi, Maersk Line, bestiller nye skibe for første gang i fire år. Skibene skal være klar i 2017, men det skal ikke være skibe, der sætter nye rekorder for, hvor stort et containerskib kan være, som da man i 2011 bestilte 20 containerskibe af typen triple-E.

»Jo lavere oliepriserne bliver, jo mindre fordel giver de større skibe«, siger Nils Smedegaard Andersen, topchef i A.P. Møller Mærsk A/S, til Bloomberg News.

Gennem de seneste mange år har man ellers sat nye rekorder stort set hver gang, man har bestilt nye skibe. Skibet M/S Mærsk Mc-Kinney Møller, som blev søsat i 2013, er det længste skib i verden, og kan laste flere containere end noget andet skib. Hele 399 meter langt er skibet, som kan laste 18.270 containere.

Maersk Lines nye skibe skal have en kapacitet på 425.000 i perioden 2017-19 for at firmaet holder sin markedsandel ifølge koncernens eget regnskab.

Mærsk-aktien prissat 92 mia. kr. for lavt anslår Nordea

De næste skibe, der nu bestilles fra Mærsk, skal ikke slå nye rekorder, men måske bestiller man flere af de kæmpeskibe, som allerede er de største på markedet.

»Måske bestiller vi Triple-E-skibe, men I skal ikke forvente en bestilling på 20 eller 30 skibe i år. Vi skal time det præcist, så vi vokser i takt med markedet,« siger Nils Smedegaard Andersen.

Mærsk Innovator er verdens største jack-up rig, og det er et k

Oliepriserne gør de knapt så store skibe mindre eftertragtede, men topchefen understreger, at man formentligt vil bestille fra begge hylder. Maersk Lines volumen voksede sidste år med 6,8 procent, hvilket er lidt bedre end det globale gennemsnit på 6 procent. Maersk Lines globale markedsandel er 15,7 procent. Det er op med 0,7 procentpoint i forhold til halvårsregnskabet, og det er dermed fortsat den største spiller på containershippingmarkedet.

»Vi forsøger ikke bevidst at stjæle markedsandele, men når nogle af vores konkurrenter nedskalerer, efterlader det rum til os,« siger topchefen.

Maersk Line har dog stadig fem Triple-E-skibe til gode fra den ordre, man placerede på 20 skibe hos Daewoo-værftet i Sydkorea i 2011. De fem skibe bliver leveret i løbet af de næste fire måneder, og ordren lyder i alt på 3,8 milliarder dollars svarende til cirka 25 milliarder kroner.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen