Berlingske Business

Mads Nipper åbner for milliardkøb af Grundfos-rivaler

Grundfos er fordoblet i værdi på to år
Grundfos CEO Mads Nipper slår fast, at han har så mange penge til rådighed, at et opkøb af en stor konkurrent sagtens kan komme på tale. Foto:

Opkøb står igen som fast punkt på dagsordenen hos industrigiganten Grundfos efter en årrække, hvor det har handlet om at stramme op og justere retningen.

Topchef Mads Nipper slår nu fast over for Finans, at han har så mange penge til rådighed, at et opkøb af en stor konkurrent sagtens kan komme på tale.

»Jeg vil nødig sætte beløb på. Men vi har mange. Hvis vi synes, det er rigtigt, vil vi sågar kunne lave særdeles store opkøb. Vi er primært ejet af en fond, hvor vi immervæk sender milliardudbytter hen hvert år, og gennem den er der en ganske signifikant købekraft,« siger Mads Nipper til Finans.

02BUSGrundfos-155518.jpg

Både små og store selskaber kan komme i spil.

»Det kan både være et 20-mandsselskab. Det, som man populært kan kalde småtterier, og som kan tilføre os digitale kompetencer. Men det kan også være en stor konkurrent. En af de andre større spillere i vores branche, hvor vi kan se, at opkøbet vil skabe synergier, der kan tilføre noget til vores strategiske retning. Vi er samtidig i gang med at professionalisere måden, vi kigger på det. Vi kigger på både stort og småt,« siger Mads Nipper, efter at han har været med til at sikre pumpekoncernen fra Bjerringbro sit bedste resultat målt på salg og indtjening nogensinde.

Mads Nipper ønsker ikke at sætte navn på opkøbsmulighederne. Men de nærmeste store konkurrenter tæller bl.a. KSB, Wilo, Xylem og Pentair.

De ligger ifølge Finans i prislejet fra 6 mia. kr. til over 10 mia. dollars.

Mads Nipper

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen