Berlingske Business
15:05EU-udvalg vil skrumpe EU-Parlament ved brexit

Lockheed klar til mere samarbejde med Weibel

15BUSRadarproducenten-Weibe.jpg
Radarproducenten Weibel indgår samarbejde med Lockheed Martin om at levere radarer til USAs missilforsvar. Ordren er stor og har også en stort potentiale for Weibel. Til venstre Brad Hicks, afdelingsdirektør for forretningsudvikling i Lockheed Martin. I midten Weibels direktør Peder R. Pedersen og th. Ric Rushton, direktør for »misilskjoldet«. Foto: Søren Bidstrup

Det amerikanske våben- og forsvarskonglomerat Lockheed Martin har netop lavet et samarbejde med danske Weibel med milliardpotentiale og er klar til at lave flere projekter med danskerne. Weibel er glade, men har problemer med at finde kvalificerede folk.

Når Lockheed Martin på et europakort viser, hvor tæt deres missilforsvar dækker, så kommer de indgående trusler fra Iran. Og skulle det ske, at en fremmed nation skyder et sprænghoved ind mod vores kontinent, så vil danske Weibel være med til at skyde det ned.

Radarproducenten fra Allerød har nemlig indgået et strategisk partnerskab med den amerikanske våben- og forsvarsproducent Lockheed Martin om at levere radarer til NATOs missilforsvar. Samarbejdet har en potentiel værdi for Weibel på to milliarder kroner, og administrerende direktør Peder R. Pedersen siger, at han er 50 pct. sikker på, at hele potentialet bliver indfriet.

»Jeg ser Lockheed Martin som den fremmest samarbejdspartner, der er, så det er virkelig en god dag for Weibel og en milesten for os,« siger han.

Og der kan være mere vej til Weibel, lyder det nu fra Lockheed Martin til Berlingske. Amerikanerne kan nemlig godt se nye partnerskaber opstå:

»Det korte svar er ja. Vi er ikke interesseret i at bygge Weibels teknologi, vi er interesseret i at sætte den sammen med vores teknologi, for hvor den virkelige værdi er i kombinationen,« siger Ric Rushton, der er direktør hos Lockheed Martin, mens Brad Hicks, der er afdelingsdirektør for forretningsudvikling uddyber: »Vi ser på fremtidige samarbejder med Weibel i nogle af de andre grupper i Lockheed Martin. Jeg vil ikke uddybe det meget mere, men vi er meget sikre på, at vi kan samarbejde med dem. Deres teknologi har bevist sit værd.«

Cremen af cremen efterlyses

Eventuelle nye ordrer ville skulle produceres hos Weibel i Allerød. Her rykkede man til i begyndelsen af årtusindet med 30 mand, og siden er medarbejdertallet kun steget. De mange ansatte arbejder med stort set alle dele af Weibels radarer. Næsten alt bliver lavet i Allerød. Weibel spraymaler sågar selv den trailer, der fragter radarerne rundt.

»Hvis dette samarbejde bliver så stor en succes, som vi regner med, så bliver vi langt over 100 personer heroppe,« siger Peder R. Pedersen entutiastisk, mens han viser rundt i produktionen.

Den ingeniøruddannede topchef i Weibel har skrevet sin ph.d. i samarbejde med virksomheden, og han synes at kunne fortælle om funktionen i hver enkel dingenot.

Når man ser på linjerne med avanceret kode på de mange computerskærme i koncernen, er man heller ikke tvivl om, at Peder R. Pedersen ikke er den eneste med en lang uddannelse hos Weibel. Produktionen er højt specialiseret, og det er ikke altid lige let at finde hænder.

»Det er meget svært at få ingeniører, men det er lige så svært at få kompetent teknisk arbejdskraft, der kan producere de meget avancerede moduler. Vi har været så heldige, at på grund af vores succes kan folk godt lide at arbejde her, men rekrutteringen er svær. Vi har mange gode ingeniører, men vi har ikke nok af de allerbedste ingeniører, og det er et problem i Danmark,« siger Peder R. Pedersen.

Etikken i butikken

Ved at indgå i et samarbejde om et missilskjold, bliver Weibel underleverandør til et projekt, der har været meget omdiskuteret. Den russiske ambassør i Danmark, Mikhail Vanin, advarede i marts i år Danmark om, at man kunne blive et mål for et angreb, hvis man tilslutter sig NATOs missilforsvar. Sikkerhedsniveauet hos Weibel er Peder R. Pedersen ikke så bekymret for, og missilskjoldet ligger formentlig også stadig nogle år ude i fremtiden. Men når man indgår i partnerskaber om våbenteknologi, om det er til forsvar eller ej, så er der en etisk dimension, som man må overveje. Det har Peder R. Pedersen også gjort.

»Dette er et beskyttelsessystem for Europa, og for mig er det meget etisk at beskytte vores hjemland med dette forsvarssystem. Og jeg er meget glad for, at jeg kan bidrage til det og have dansk teknologi med til at beskytte Europa,« siger han.

Weibel havde i sit seneste regnskabsår 2013/2014 en bruttofortjeneste på 125 mio. kroner samt et resultat på 48 mio. kroner. Selskabet oplyser ikke omsætning, men ifølge Weibel har aftalen med Lockheed Martin potentiale til at gøre forretningen dobbelt så stor i løbet af de næste fem år.

Finans-TV: Weibel indgår samarbejde med Lockheed Martin

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen