Berlingske Business

Lego skærer ned - fyrer i Danmark og andre lande

Legos koncernchef Bali Padda
Legos koncernchef Bali Padda Foto:

Efterspørgslen efter Lego-klodser ser ud til at være for nedadgående. Derfor tilpasser Lego sin produktionskapacitet. Det betyder, at 176 ansatte i fire lande mister deres job, meddeler selskabet fredag.

Lego fyrer 176 medarbejdere på sine fabrikker i Danmark, Ungarn, Mexico og Kina. I Danmark betyder det, at 63 medarbejdere vil blive afskediget.

Det oplyser selskabet i en pressemeddelse fredag.

Ifølge Lego er fyringerne en konsekvens af, at koncernen i forbindelse med sit årsregnskab tidligere på måneden meldte ud, at den forventer en salgsvækst på et mere fornuftigt leje efter flere år med meget høj vækst.

LEGO-koncernens nye topchef Bali Padda.

»Vores ambition om at nå børn over hele verden med fantastiske Lego oplevelser er uforandret. Men som et resultat af en tilbagevenden til en salgsvækst i et mere fornuftigt leje, er det nødvendigt at sikre, at vores produktionskapacitet er tilpasset den efterspørgsel, vi ser på Lego produkter,« udtaler Lego adm. direktør Bali Padda i en pressemeddelelse.

Ifølge direktøren har Lego undersøgt alle muligheder for at undgå fyringer på fabrikkerne.

Billede

»Men som en ansvarlig virksomhed er vi nødt til at tage de nødvendige skridt for at sikre Lego Koncernens langsigtede virke. Det er en svær beslutning, da det altid er hårdt at tage afsked med engagerede og dygtige kolleger. Vi støtter de medarbejdere, der bliver påvirket, og tilbyder en kompensation, der afspejler deres anciennitet i virksomheden,« fortsætter Bali Padda.

Udover 63 medarbejdere i Billund, bliver 86 ansatte i Mexico, 18 i Kina og ni i Ungarn afskediget.

Lego oplyser, at virksomheden har omkring 19.000 medarbejdere globalt, heraf er cirka 7.200 ansat på virksomhedens fabrikker i Danmark, Mexico, Kina, Ungarn og Tjekkiet.

Pix-LegoUK

 

 

 

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen