Berlingske Business

Kvartalsregnskaber – er de retvisende?

BM
Jens Chr. Hansen, BM Business Foto:

Det er et godt, gammelt kneb at hænge lidt med mulen og skrue ned for resultaterne og op for problemerne ved en ny topchefs første to-tre kvartalsregnskaber.

Derved skubber man nogle af dårligdommene tilbage på den afgående topchef, og det baner vejen for flot fremgang senere – som selvfølgelig er den nye topchefs fortjeneste. Det er såmænd meget menneskeligt. Spørgsmålet er, om det også er det rigtige billede (et retvisende billede,) der gives af virksomheden. Som bekendt er regnskabs­aflæggelse noget hen ad vejen at sælge elastik i metermål.

I går kom FLSmidths nye topchef ,Thomas Schulz, med sit andet kvartalsregnskab. Og pyha, det ser ikke godt ud. Ordreindgangen er raslet ned, effektiviteten i virksomheden er for dårlig, og der må ekstraordinært afsættes 500 mio. kr. til gennemførelse af effektiviseringsplanen (læs: oprydning efter den tidligere topchef.) Alle disse dårligdomme kommer i kølvandet på et ligeså kraftigt oprydningsregnskab, der blev sendt på gaden i august 2013. Dengang en »perlerække af dårlige nyheder«, som en aktieanalytiker formulerede det.

Thomas Schulz afløste den 1. maj 2013 den tidligere, mangeårige FLSmidth-chef, Jørgen Huno Rasmussen. Huno var i en årrække berømmet for sin succes med at genrejse den tidligere økonomisk hårdt angrebne FLSmidth-koncern. Huno sagde farvel med et rekordregnskab for 2012 og med disse ord om et »stærkt cashflow fra driften, rekordhøj kvartalsomsætning og tilfredsstillende marginer (fortjeneste, red.

Så hvem har ret, Huno eller Schulz? I midten sidder bestyrelsesformanden Vagn Sørensen, som således har blåstemplet både Hunos regnskabsaflæggelse i foråret 2013 og nu også Schulz’ to seneste kvartalsregnskaber. Det er svært at forstå, at begge regnskaber kan være retvisende.

Aktien har ført noget af en yoyo-tilværelse på det seneste og er den blandt de store aktier, som har udviklet sig suverænt dårligst det seneste år med et tab på næsten 17 pct.

Årets absolutte højdespringer på børsen, vindmøllekoncernen Vestas, har også skiftet ud på topposterne inden for det seneste halvandet år. Først kom den nye formand, Bert Nordberg, til, og for nogle måneder siden også en ny topchef, Anders Runevad. Vestas nærmer sig europa­mesterskabet for største stigning i aktiekursen inden for det seneste år, aktuelt med en stigning på over 400 procent. Var det virkelig så dårligt under forgængeren Ditlev Engel, og er det virkeligt så fremgangsrigt nu?

Også den nye Danske Bank-topchef, Thomas Borgen, har i nogen grad kunnet tørre nogle af problemerne af på sine forgængere, ligesom noget lignende kendes fra statsvirksomheden Dong Energy, som fik ny chef med Henrik Poulsen i førersædet.

På den lange bane må man formode, at midlertidige udsving i regnskaberne udjævnes over tid, men hvis man skal tage regnskabsreglerne og børsetikken alvorligt – og det skal man vel – skal alle regnskaber selvsagt være ret­visende. Noget tyder imidlertid på, at der er ganske vide rammer for dette retvisende billede.

De meget voldsomme kursudsving for de børsnoterede virksomheder kunne indikere, at det er blevet sværere for børsmarkedet at tyde regnskaberne og signalerne fra virksomhederne. Det er godt for day-tradere, men ikke godt for tilliden fra den langsigtede investors side.

I modsætning til årsregnskabet er kvartalsregnskaber ikke reviderede, altså ikke påset, kontrolleret og kommenteret af tredjemand. Måske man enten burde afskaffe kvartalsregnskaberne eller gøre det modsatte, give disse regnskaber større troværdighed med en udtalelse/kommentar fra selskabets eksterne revisor.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen