Berlingske Business

Kompan skyder global offensiv i gang

29BUSKompanleg.jpg
Kompan investerer nu i hele verden for at få endnu flere børn til at lege på redskaber fra virksomheden på Fyn. Foto: Kompan

Kompan er klar til at satse kraftigt på at blive en dominerende global producent af udstyr til legepladser.

Legetøjsproducenten Kompan går nu op i et andet gear. Topchef Connie Astrup-Larsen ændrer strategien og investerer overalt på kloden for at få endnu flere børn til at lege på udstyr fra den fynske virksomhed.

»Nu går vi ud og skruer endnu højere op for investeringer i innovation, for bredden i vores produktprogram og i vores globale salgsorganisation,« siger Connie Astrup-Larsen.

Kompan var sidste år gennem et ejerskifte, hvor pensionskassen PFA købte virksomheden sammen med erhvervsmanden Christian Dyvig. Siden har Kirk Kapital, en del af Lego-familien, købt PFAs aktier.

Kompan1

Med Dyvig, der ejer 57 procent af aktierne, som ny bestyrelsesformand bliver der nu sammen med ledelsen sat gang i en ny offensiv, der skal øge væksten i den fynske virksomhed og gøre den dominerende på det globale marked for udstyr til legepladser. Planen betyder, at Kompan i en periode vil kigge knap så meget på bundlinjen og mere mod at få vækst i omsætning.

»Med det ejerskifte, vi havde i 2014, ændrede vi på vores strategiske plan. Det betyder, at hvis der skal investeres langsigtet, kan vi godt acceptere en nedgang på bundlinjen på den korte bane med henblik på at gøre Kompan væsentligt større på den lange bane,« siger Connie Astrup-Larsen.

I 2014 voksede Kompan med syv procent og nåede en omsætningen på knap 1,4 milliarder kroner.

Største vækst siden 2007

Det er den største organiske vækst siden før 2007, hvilket betød, at virksomheden tog pæne markedsandele, fortæller topchefen. Hun siger, at Kompan kommer til at øge væksten endnu mere i de kommende år, uden at der er planer om at købe konkurrenter.

22BBMJoergen-Vig-Knudstorp.jpg

»Vi har meget fokus på den organiske del, men jeg vil ikke afvise, at vi kan lave opkøb. Men vi er kritiske over for, hvilke opkøb vi vil kigge på. Det skyldes, at vi selv har et stort organisk vækstpotentiale liggende foran os,« siger Connie Astrup-Larsen.

Det er især uden for Europa, at Kompan har haft fremgang i 2014. I Asien, Mellemøsten, Rusland og særligt i USA blev der solgt mere, og uden for Europa voksede Kompan med 16 procent.

»Vi har i USA investeret meget hårdere i produktinnovation. Det betyder, at vi frembringer flere nyheder, end vi har gjort tidligere. I USA har vi samtidig tilpasset en større del af vores sortiment til den amerikanske lovgivning, så vi kan sælge en bredere produktpalet, og vi udvider hele tiden vores salgsorganisation,« siger Connie Astrup-Larsen.

Nye produkter til fitness

Kompan, der blev stiftet i 1970, levede en henslumrende tilværelse, indtil kapitalfonden Nordic Capital købte selskabet af børsen i 2005. Christian Dyvig, der dengang var partner i Nordic Capital, gik derefter i gang med at forandre virksomheden. Kompan blev kraftigt effektiviseret, produktionen blev flyttet væk fra Danmark, og både omsætning og indtjeningen steg.

Bakoba3_Business

Ud over at fokusere på en række nye geografiske markeder vil Kompan også begynde at tilbyde nye produkter, der ligger tæt op ad legeudstyr.

Det drejer sig blandt andet om fitnessmarkedet, hvor Kompan i begyndelsen af 2015 købte det hollandske selskab Standing Strong, som skal bringe teknologi til at udvide selskabets fitnessdel.

Kompan, der har hovedsæde i Odense, sælger sine produkter til blandt andre børneinstitutioner, skoler, offentlige parker, restauranter, detailkæder og forlystelsesparker i mere end 60 lande.

Virksomheden har 780 ansatte.

pix-Fætter BR

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen