Berlingske Business
16:27Eurozonen: Forbrugertilliden lidt bedre end ventet i oktober

Kom med Ecco på kopijagt i Kina

Ecco sælger sko for milliarder til kineserne, men Kina er også kendt som verdens største marked for kopivarer, og det rammer i stor stil den danske virksomhed. Berlingske er taget med Ecco på jagt efter kinesiske kopister.

SHANGHAI: Amanda Wang og hendes samarbejdspartner fra det private detektivbureau giver de sidste instrukser til deres mand, der undercover – forklædt som kunde – bliver sendt ind i den lille skobutik, hvor de har mistanke om, der sælges kopivarer. Helt specifikt skal han finde beviser på, at butikken sælger falske Ecco-sko. Klædt i en flaskegrøn jakke med fløjlskrave, lyse jeans og beige sneakers smutter han over vejen og forsvinder i gadebilledet.

I butikken skal han agere grossist og udspørge sælgeren om, hvor mange sko han har, hvor de kommer fra, hvad de koster og så videre. Han filmer hele seancen skjult med sin mobiltelefon og tager billeder af butikken, så myndighederne efterfølgende kan blive underrettet med tilfredsstillende bevismateriale.

Berlingske har fået en yderst sjælden mulighed for at tage med Ecco på kopijagt i Shanghai. Det er bare et af flere hundrede raids, som Ecco hvert år foretager i Kina i et forsøg på at finde og destruere falske Ecco-sko, som er et stigende problem for den danske skokoncern.

Vi er gående på vej fra hotellet Dong Ding mod et af byens største skomarkeder for grossister, der køber sko i store partier for at sælge dem videre.

Billede

Vi følges med Amanda Wang, som siden marts i år været chef for den juridiske afdeling i den danske skokæmpes forretning i Kina, hvor arbejdet primært består i at beskytte Eccos varemærke. Hun er født og opvokset i Shanghai og fortæller, at skomarkedet har ligget der i årtier.

Udefra gør det ikke meget væsen af sig, Rongjin Shoe Market. Markedet ligger i Huangpu District, som er det mest centrale af Shanghais 18 distrikter, men fra modsatte side af den befærdede vej East Xietu Road er det svært overhovedet at se, at der gemmer sig et 10.000 kvadratmeter stort marked med omkring 1.000 butikker fordelt på tre etager bag facaden med de store røde, kinesiske tegn.

Bekæmpelse af kopivarer er et område, som Ecco fra hovedkontoret i Bredebro har valgt at opprioritere i takt med Eccos mere og mere markante position globalt og særligt i Kina, som er Eccos største og vigtigste marked. De seneste måneder har Amanda Wang samarbejdet med et nyt detektivbureau, som sammen med hende skal stå for efterforskningen af produktion og salg af Ecco-kopier. Ecco har haft flere forskellige eksterne samarbejdspartnere med særlige kompetencer inden for IPR, som står for Intellectual Property Rights – eller på dansk intellektuelle ejendomsrettigheder.

Det nye detektivbureau har ry for at være nogle af de bedste i Kina, og med Eccos opgradering på området er der brug for de bedste samarbejdspartnere. For Ecco handler det om at beskytte virksomhedens varemærker, og det handler om at bekæmpe dem, der forsøger at tjene penge på forfalskninger af Eccos produkter eller efterligner et design.

Artiklen fortsætter under billedet
20MAGKINA-142521.jpg
Besøget af myndighederne på Rongijn Shoe Market vækker opsigt blandt sælgerne. Foto: Signe Ferslev Pedersen

Handel med kopierede varer er langt fra er en ubetydelig industri. OECD og EUIPO (EUs Intellectual Property Office) offentliggjorde tidligere i år en rapport, der kortlægger den globale handel med forfalskede varer. Ifølge rapporten bliver der hvert år importeret kopivarer til en værdi af næsten 500 milliarder dollar, hvilket svarer til 2,5 procent af den samlede globale import. Og langt de fleste forfalskede varer kommer fra Kina – ifølge rapporten drejer det sig om 63 procent. Kina er med andre ord slaraffenland for kopivarer.

Amanda Wang følges denne fredag morgen med en rutineret chef fra det nye detektivbureau. Han ønsker hverken sit eget eller firmaets navn i avisen, men han fortæller, at han har arbejdet med forfalskede varer i Kina i mere end 20 år.

Ved indgangen til markedet sidder en vagt på en taburat, og døren er dækket af et stort, tungt plastikforhæng. Indenfor er omgivelserne rå og kolde.

Butikkerne ligger side om side, og i stueetagen bugner de cirka 800 butikker af børnesko, sportssko og sandaler. I en af butikkerne ligger sko spredt ud over det meste af gulvet. Velkendte vestlige mærker pryder skoene: Hello Kitty, Adidas, Nike. Nikes buede swoosh-logo har på nogle sko fået en lidt anden form, mens andre sko med swoosh-logoet hedder Nake. På første sal er der væsentligt færre butikker, og her er vinduerne og kurvene foran butikkerne fyldt op med fritidssko, der synes i lidt bedre kvalitet end udvalget på første sal. En defekt rulletrappe spærret af bredt gaffatape leder op til anden sal, som mere eller mindre er lukket ned.

En lysekrone hænger tilfældigt og dingler fra loftet, og i et fuglebur sidder en papegøje på sin pind. Skilte med no smoking pryder væggene, men det lader ikke til at gøre det store indtryk på sælgerne på markedet. Uden for de små butikker sidder mænd i dynejakker og ryger.

I en butik har ejeren hængt en pyntet fotoramme op over rækkerne med sko. Inden for rammen står en kinesisk tekst.

»Hvad står der,« spørger jeg Amanda Wang.

»Kan stoles på,« svarer hun.

»Tror du på det,« spørger jeg.

»Nej,« svarer hun tørt.

Vi er omtrent så langt, vi kan komme fra de fashionable og dyre indkøbscentre, som Eccos butikker i Shanghai – og resten af Kina for den sags skyld – ligger i. Da Ecco i 1990erne entrerede det kinesiske marked, var det med en butik i det legendariske Beijing Lufthansa Center, hvor ekspats og ambassadefolk mod fremvisning af pas kunne komme ind og købe Hugo Boss-skjorter og Ecco-sko. Siden da har Ecco åbnet 1.000 butikker, som primært ligger i store indkøbscentre forbeholdt forbrugere med penge nok til at købe de dyre, vestlige mærker, og den position har medvirket til, at Ecco er et af de skobrands, der næstefter Adidas og Nike bliver kopieret mest i Kina.

Vi går ind i en af butikkerne på første sal, som også er et »target«, altså en butik med forfalskede Ecco-sko på hylderne. Vinduerne er dækket med lilla gardiner, og der står papkasser og skokasser i guldfarve på gulvet. Sælgeren står ved bag en disk, hvorpå der står en kop te og en en stor regnemaskine. I loftet står en lyseblå plastikfane stille.

Artiklen fortsætter under billedet
20MAGKINA-142520.jpg
Nogle af skoene i butikkerne har andre navne i sålerne, men fælles for dem alle er, at Eccos logo er efterlignet ret præcist på skoene. Foto: Signe Ferslev Pedersen

Vi går ind i en anden butik, end den der i forvejen er blevet undersøgt af detektivbureauets undercovermand. Her finder vi sko på hylderne med Eccos velkendte logo på såler og sider. Nogle af skoene har andre navne i sålerne, men fælles for dem alle er, at Eccos logo er efterlignet ret præcist. Medmindre man har haft mange Ecco-sko i hænderne eller har et særligt kendskab til, hvordan sko er sat sammen, er det umiddelbart svært at se på skoene i butikken, at de ikke er ægte.

Sælgeren fortæller, at Ecco-skoene koster mellem 100 og 280 kinesiske yuan, som cirka svarer til samme beløb i danske kroner. Det er imidlertid langt fra den pris, Ecco-sko har i Kina, hvor et par herresko minimum koster 2.000 kroner. Vi køber et par af de forfalskede sko med læder og hvide snørebånd. Sælgeren er ikke til at rokke på prisen og får sine 280 yuan for de forfalskede sko.

Mistanken er bekræftet. Der bliver solgt falske Ecco-sko på Rongjin Shoe Market, og det skal der handles på. Bevæbnet med beviser i form af et par forfalskede sko, billeder og videoklip, går vi direkte mod et kontor i nærheden, hvor de kinesiske myndigheder, der har et kontor for »administration industry and commerce«, der kontrollerer handel og inudstri i Shanghai. I receptionen henvender vi os ved skranken med det lille skilt, hvorpå der står »reception for claims«. Efter en kort snak henter receptionisten en embedsmand, som inviterer os indenfor på et lille klinisk kontor med fem stole, et lille bord og en kopimaskine.

19BUSPix-Michael-Hauge-1339.jpg

Det hele foregår på kinesisk, og det er svært at afkode embedsmandens reaktion på besøget. Han er iført blå og hvid-ternet skjorte, taler højt, sukker meget og ser på os gennem et par smalle briller.

Skoene fra markedet kommer på bordet. De er pakket i en sort skoæske med et rødt Ecco-logo på låget, og embedsmanden stiller flere spørgsmål og kigger grundigt på skoene. Han ser på videoklip og billeder, som tidligere blev optaget med skjult kamera, og til sidst går han ud og foretager et opkald på sin iPhone.

Under normale omstændigheder vil myndighederne først skride til handling dagen eller nogle dage, efter en virksomhed har meldt en svindelsag. Men denne dag gør de en undtagelse. Måske fordi de gerne vil vise deres velvilje over for vestlige ansigter. I hvert fald bliver to andre embedsmænd – den ene iklædt uniform – tilkaldt, og vi går sammen tilbage mod skomarkedet, gennem indgangen med plastikforhæng og op på første sal, hvor vi kort forinden havde besøgt butikken med de forfalskede Ecco-sko.

Nu er butikken imidertid lukket.

På vinduet med de lilla gardiner hænger en hvid seddel med et telefonnummer. Men sælgeren er pist væk. Har han lugtet lunten? Har embedsmændene advaret ham? Det er uklart, hvor han er, og hvorfor han har lukket sin butik midt på formiddagen, men helt tilfældigt virker det ikke. De tre embedsmænd vækker interesse og lettere påstyr blandt de andre sælgere på markedet, men stemningen er trods alt relativt afslappet. Embedsmændene sjokker lidt rundt og taler med hinanden og sælgerne, telefonerer, kigger sig omkring og sætter sig i en nærliggende butik, hvor de taler med sælgerne.

Markedets mandlige leder og kvindelige administrator er blevet kontaktet og dukker op med nøglen til butikken. De åbner døren for embedsmændene, og kort tid efter kommer butikkens ejer også tilbage. Flere af de andre sælgere på markedet stimler nysgerrigt sammen omkring butikken, hvor der er trængsel og diskussion mellem chefen fra detektivbureauet, embedsmænd, sælgeren og markedets leder og administrator.

Embedsmanden med uniform sætter sig ved disken i butikken og noterer sælgerens personlige informationer. Han virker nervøs, da de forfalskede Ecco-sko bliver udpeget for at blive flået ned fra hylderne og smidt i sorte sække. Markedets administrator virker langt fra tilfreds med situationen og forklarer, at hun har været uvidende om, at der er blevet solgt kopivarer i den lille butik. Sælgeren er ny på markedet, siger hun, og hun har endnu ikke nået at gennemgå hans papirer og godkende hans produkter. Den forklaring runger umiddelbart lidt hult, når hele markedet er proppet med forfalskede sko.

Pix-Ecco

Administratoren og lederen bliver bedt om at fjerne de tre sorte sække, der er blevet fyldt op med forfalskede Ecco-sko. 38 par sko bliver konfiskeret. Da vi var i butikken tidligere, hentede sælgeren flere forskellige skonumre til os uden for butikken, men administratoren bedyrer, at der ikke findes noget lager i bygningen. Embedsmændene tager sig ikke af, hvorvidt der er flere forfalskede Ecco-sko på et eventuelt lager. De har gjort, hvad de blev bedt om. Skal de gøre mere, skal det ske gennem en ny procedure. Der bliver underskrevet papirer, og myndighederne forsvinder hurtigt igen.

Aktionen er slut. Så meget arbejde for 38 par sko. Det virker omsonst at konfiskere så få varer, når alle kan se med åbne øjne, at langt de fleste sko på skomarkedet er forfalskede. Hvorfor ikke lukke hele markedet ned? Men det er Kina, og systemet er bureaukratisk.

Ifølge Amanda Wang er det imidlertid anstrengelserne værd. Ecco har flere gange – også i en sag for nylig – haft betydelige sager med kopister, hvor myndighederne har slået hårdt ned og både har beslaglagt varer, givet store bøder og straffet aktørerne med fængselsstraf.

En aktion som den på skomarkedet i Shanghai har, fortæller Amanda Wang, ikke mindst en præventiv effekt. Det viser, at Ecco mener det alvorligt, når de tager kampen op over for kopisterne – en kamp, der så småt flytter fra de obskure markeder på gaderne i de kinesiske byer til online butikker i cyberspace.

Berlingske var inviteret til Kina af Ecco.

0 Kommentarer

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen