Berlingske Business

Kinesernes yoghurtforbrug hiver Chr. Hansen op

folketingsvalg2015
Chr. Hansen kunne notere stærk vækst i samtlige af sine geografiske områder i selskabets tredje kvartal. Selskabet bider særligt mærke i, at Asien og stillehavsområdet, Apac, er vokset med hele 21 pct. organisk i årets første ni måneder. Foto:

Chr. Hansen kunne notere stærk vækst i samtlige af sine geografiske områder i selskabets tredje kvartal. Selskabet bider særligt mærke i, at Asien og stillehavsområdet, Apac, er vokset med hele 21 pct. organisk i årets første ni måneder.

- Vi er ret bredt funderet i vores vækst. Vi vokser i alle regioner, det gælder Europa, Nordamerika og Latinamerika, og det gælder også Asien. Det fortæller noget om styrken i Chr. Hansens vækst, siger selskabets finansdirektør Søren Westh Lonning.

- På år til dato-tallene vokser Asien allermest. Der har vi fået rigtig godt fat i yoghurtmarkedet i Kina, og det er en vigtig driver, fortsætter han.

RB Månedens aktie: Fødevareinvestorer tjente milliarder i juli

I tredje kvartal havde Apac-området en organisk vækst på 16 pct. Det nordamerikanske marked voksede samtidig organisk med 14 pct. i kvartalet. Her går det blandt andet godt for sundhedsdivisionen, der over en bred kam ellers har haft et udfordrende kvartal på grund af pressede kunder i landbruget.

- I Nordamerika vokser probiotika til kosttilskud rigtig godt, ligesom de naturlige farver også er ved at få et gennembrud. Her er vi i startfasen, men vi har set en positiv indvirkning, siger finansdirektøren.

RB Månedens aktie: Fødevareinvestorer tjente milliarder i juli

Han henviser til, at Chr. Hansen gennem længere tid har ventet på en konvertering til naturlige farvestoffer fra syntetiske på det amerikanske marked. Til gengæld trak enzymer og "animal health" ned i regionen i tredje kvartal, skriver Chr. Hansen i regnskabet.

Europa havde en organisk vækst på omkring 9 pct. i kvartalet og 5 pct. i lokale valutaer. Væksten fremadrettet ventes ikke at blive syndeligt påvirket af den britiske afstemning om at forlade EU.

- Det har meget begrænset effekt. Vi har "hedget" vores balance-eksponering. Vi har omkring 2-3 pct. af omsætningen i Storbritannien, og her har vi låst noget af det inde på europrislister. Det er kun omkring 1 pct. af vores omsætning, som kan blive påvirket af pundets bevægelser, siger Søren Westh Lonning.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen