Berlingske Business

Kinesere triller ikonisk svensk bil mod børsen

Volvo
Ifølge den svenske avis Dagens Industri sætter Volvo kurs mod en børsnotering. Foto:

Ifølge den svenske avis Dagens Industri er bilfabrikanten Volvo langt fremme med planer, der skal sende det industriklenodiet fra Göteborg på børsen. Det er endnu uvist, hvor stor en del af Volvo de kinesiske ejere er parate til at give fra sig.

Hele Sveriges familiebil har sat kurs mod børsen. Ifølge den svenske avis Dagens Industri har ledelsen i Volvo den seneste tid vendt mulighederne for at børsnotere det ikoniske svenske bilmærke med en række nøgleinvestorer. Det kan betyde, at Volvo allerede til næste år lander på fondsbørsen.

volvo

Ifølge det svenske avis' kilder er det primært den operative ledelse i Volvo, der driver processen for at få omdannet bilfabrikanten til et børsselskab, mens den kinesiske ejer bag Volvo har været en anelse mere skeptisk. Den skepsis skulle dog være blevet markant mindre over de seneste måneder. Den kinesiske ejer, Li Shufu, har primært været bekymret over, hvorvidt markedet vil værdisætte Volvo højt nok.

FILES-US-ITALT-AUTO-FIAT-AGNELLI-PEOPLE-KIDNAPPING-ARREST

Det er endnu uklart, hvor stor en del af Volvo, kineserne er villige til at slippe. Samtidig ligger det ifølge Dagens Industri heller ikke fast, om Volvo skal noteres i Stockholm eller Shanghai - eller muligvis begge steder.

Volvo blev i 1999 solgt til amerikanske Ford for omkring 45 milliarder kroner. I 2010 købte kinesiske Geely det nødlidende svenske selskab for rundt regnet 13 milliarder kroner.

08BUSJohn-Fredriksen-093008.jpg

Efter en række vanskelige år er den svenske bilfabrikant nu for alvor ved at komme på fode igen. I årets første ni måneder er Volvos overskud således steget til 5,9 milliarder kroner sammenlignet med en gevinst på 2,2 milliarder kroner i den tilsvarende periode af 2015.

Volvo solgte på verdensplan lidt over en halv million personbiler i 2015.

LynkogCo

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen