Berlingske Business

Kapitalfond fusionerer fire selskaber til slagterikæmpe

Raw fresh meat Ribeye steak entrecote and seasoning on dark wood
Den danske kapitalfond Axcel har udskrevet en milliardcheck, købt fire selskaber på én gang og slået dem sammen for at dominere markedet for højteknologisk slagteriudstyr. Foto: Iris. Foto:

Den danske kapitalfond Axcel har udskrevet en milliardcheck, købt fire selskaber på én gang og slået dem sammen for at dominere markedet for højteknologisk slagteriudstyr.

Det er virksomhederne SFK Leblanc fra Kolding, Attec fra Sydals, Carometec fra Smørum samt tyske Itec, der nu fusioneres og sætter sig på ca. knap 20 pct. af det globale marked.

Det skriver Finans.

»Fra dag ét får vi skabt en markedsleder,« siger director hos Axcel Christoffer Müller og peger over for Finans på, at en børsnotering er en mulighed på sigt.

07BUSArktika-ice-breaker-un.jpg

De fire selskaber og 740 medarbejdere ventes at omsætte for 1,1 mia. kr. og levere et driftsresultat på 165 mio. kr. i år.Værdien af handlen er ikke offentliggjort, men Axcel har ifølge Finans' beregninger formentlig betalt 1,3-1,4 mia. kr. for firkløveret.

SFK Leblanc, der indtil 2006 var Danish Crowns datterselskab, har Axcel købt af kapitalfonden Maj Invest, mens de tre andre selskaber alle har været privatejede.

Axcel

SFK, Attec samt Itec sælger størstedelen af det udstyr, der bruges i moderne slagterier. Carometec har fokuseret på en endnu mindre niche og producerer en maskine, der scanner grise og udregner prisen til landmændene samt finder ud af, hvilke udskæringer slagteriet tjener fleste penge på.

»Produkterne kompletterer hinanden godt, og vi kompletterer hinanden godt, så vi kan komme ud på nye markeder,« siger Ib Nykjær, adm. direktør for SFK Leblanc, til Finans.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen