Berlingske Business

Kampflyfirma vil lægge formue i Danmark

BRITAIN-AVIATION-SHOW-AEROSPAC
Flyproducenten Lockheed Martin vil lægge omsætning for 36 milliarder kroner i Danmark, efter et flertal i Folketinget i juni besluttede at producentens F-35-jager skal være Danmarks nye kampfly. Scanpix/Adrian Dennis

Producent bag Danmarks nye kampfly lover kontrakter for 36 milliarder kroner til danske virksomheder.

Der venter en guldregn af ordrer til den danske forsvarsindustri, efter at et flertal i Folketinget før sommeren pegede på det amerikanske F-35 som Danmarks fremtidige kampfly.

Det var meldingen, da en delegation fra flyproducenten Lockheed Martins i denne uge lagde vejen forbi Danmark for at besegle partnerskabet omkring de 27 nye kampfly, som skal erstatte de slidte F-16-jagere.

Lockheed Martin har hele vejen igennem lovet danske virksomheder en bid af kagen, hvis Danmark valgte F-35, og det løfte vil gigantvirksomheden holde, siger topchef Orlando Carvalho i et interview med Ritzau.

»Vi føler os meget sikre på, at danske virksomheder over de næste 25-30 år vil få omsætning for omkring 5,5 milliarder dollar (godt 36 milliarder kroner) ud af vores partnerskab,« siger han.

Dermed bliver de cirka 20 milliarder kroner, som Danmark skal betale for de 27 fly, ifølge Orlando Carvalho delvist vundet ind igen.

»Set fra et forsvarsindustrielt synspunkt overstiger 5,5 milliarder dollar jo langt værdien af de 27 fly,« siger han.

Trods de gyldne udsigter har Lockheed Martin til dato "kun" indgået aftaler med danske virksomheder til en værdi af godt 2,5 milliarder kroner.

En af stopklodserne for yderligere aftaler har været, at firmaerne i den danske forsvarsindustri - med undtagelse af aarhusianske Terma - er forholdsvis små.

»Det er en udfordring. De må jeg sige helt ærligt, for det har været svært at matche vores behov med de små danske virksomheders kapacitet. Men vi er indstillet på, at det skal lykkes,« siger Orlando Carvalho.

/ritzau/

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen