Berlingske Business

Japansk våbengigant indstiller sigtekornet mod udlandet

JAPAN-NUCLEAR-ENERGY-MHI
Topchef for Mitsubishi Heavy Industries (MHI), Shunichi Miyanaga. AFP PHOTO / Yoshikazu TSUNO Foto:

Mitsubishi Heavy Industries, der er Japans største våbenproducent, vil i højere grad sælge sine varer uden for landets grænser. Det fortæller selskabets topchef, Shunichi Miyanga, til Financial Times.

I første omgang sigter han mod at vinde en kontrakt på undervandsbåde for 36 mia. dollar i Australien.

»Vi har brug for at fastholde forsvarsindustrien i god forfatning for at sikre Japans sikkerhed. Og for at fastholde og forbedre vores teknologi er vi nødt til at søge nye muligheder for våbeneksport«, siger Shunichi Miyanga til Financial Times.

JAPAN-STOCKS

Udmeldingen er på linje med den japanske regerings beslutning fra 2014 om at ophæve det selvpålagte forbud mod våbeneksport for at understøtte eksportsektoren.

I sidste uge godkendte Premierminister Shinzo Abes kabinet et nyt forsvarsbudget på 42 mia. dollar, svarende til 285,94 kr, for 2016-17, hvilket er en stigning på 1,5 pct. fra året før. Det sker blandt andet som konsekvens af territoriale stridigheder med Kina.

INDIA-JAPAN-ECONOMY-AUTO-FILES

Aktien i Mitsubishi Heavy Industries lukkede tirsdag med en stigning på 0,1 pct. til 534 yen på børsen i Tokyo.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen