Berlingske Business

Jaguar vil have luksus-killinger

jaguar_killinger_Business
De luksuriøse Jaguar-biler får en lillebror på størrelse med en BMW 3-serie. Foto:

Den engelske bilfabrik Jaguar vil ind på markedet for mellemstore, luksusprægede biler.

Fuldfede luksuslimousiner og lynhurtige supersportsvogne har i årtier været synonym med det britiske bilmærke Jaguar, men med stigende miljøbevidshed og en stadigt mere købedygtig middelklasse ligger det attraktive bilmarked ikke længere i overklassebiler.

Derfor barsler Jaguar med en familieforøgelse, der i 2015 skal resultere i en lille ny luksusbil. Jaguar har erkendt, at det er nødvendigt med en mindre model for at nå op på et produktionsomfang, der i længden er bæredygtigt. Især vil Jaguar slå kløerne i det boomende kinesiske marked, hvor en ny model på størrelse med Mercedes C-klasse og BMWs 3-serie skal bane vejen.

De traditionsbundne briter måtte synke en ekstra gang, da Jaguar for nogle år siden blev solgt til indiske Tata Motors. Det var slemt nok, at Jaguar i en årrække havde måttet henslæbe en tilværelse i skyggen hos den amerikanske gigant Ford, men da Ford i en pakkeløsning solgte Jaguar og Land Rover til inderne, så mange det som et snarligt farvel til de traditionsrige mærker. Men det er gået lige modsat. Især Land Rover stortrives under det indiske ejerskab, og det er succesen med den i Land Rover-sammenhæng lille model Evoque, der har inspireret Tata til at satse på samme segment for Jaguar. Evoque er så stor en succes, at der er tre måneders ventetid på modellen, der tegner sig for mere end en tredjedel af Land Rovers globale salg.

Den lille Jaguar, der skal produceres i tre udgaver - sedan, stationcar og SUV crossover - får da også lov til at udnytte den aluminiumsteknologi, som Land Rover er ekspert i, da den lille killing skal bygges på Land Rovers fabrik i Solihull, hvor der ventes at blive skabt 1.500 nye job.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen