Berlingske Business

Italienere har fået opgaven med at bygge ny Storstrømsbro

Storstrømsbro V og DF tror på aftale om ny Storstrømsbro
Foto:

Det bliver fire italienske selskaber, der skal stå for opførelsen af den nye Storstrømsbro, der forbinder Sjælland med Falster via Masnedø ved Vordingborg.

Vejdirektoratet har haft fire bud at vælge imellem og har peget på et joint venture bestående af entreprenørfirmaerne Itinera, Condotte og Grandi Lavori Fincosit samt rådgivningsvirksomheden Seteco.

Det fælles bud har fået opgaven, der har en værdi af 2,1 milliarder kroner, foran tre konkurrerende samarbejder - herunder et med deltagelse af danske Per Aarsleff og Rambøll.

- Det vindende joint venture leverede imidlertid det bedste projekt baseret på pris og kvalitet, så valget faldt på dem, siger Niels Gottlieb, der er projektchef i Vejdirektoratet, i en pressemeddelelse.

Computerspil Astralis POLAND-GAMING-COUNTER-STRIKE

Arbejdet med Storstrømsbroen skal efter planen gå i gang til næste efterår, og i 2022 skal den indvies til biltrafik. Et år senere følger jernbanetrafikken med.

- Der vil hen over de kommende fire år blive brug for hundredvis af folk, som skal leve og bo i området, mens de bygger broen.

- I den forbindelse vil vi også tage hul på næste fase i vores nære samarbejde med regionens kommuner, siger Niels Gottlieb.

Det vindende bud indbefatter, at broelementerne skal produceres på Masnedø, hvor det nuværende Masnedø Gartneri lægger beslag på en stor del af arealet.

Det er derfor blevet eksproprieret, og nedrivningen begynder allerede i december.

260085929.jpg

Den nye Storstrømsbro bliver Danmarks tredjestørste bro efter Storebæltsbroen og Øresundsbroen.

Når den er færdig, vil den indeholde to spor til højhastighedstog, en tosporet landevej samt gang- og cykelsti.

Den oprindelige Storstrømsbro skal efterfølgende rives ned, fordi den med et jernbanespor ikke længere er tidssvarende og samtidig er i dårlig forfatning.

Den blev bygget i 1935. I over 30 år var den Europas længste bro over hav. Den er siden blevet suppleret af Farøbroen, der blev bygget i 1985 og bærer motorvejen mellem Sjælland og Falster.

/ritzau/

Grænsehandel

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen