Berlingske Business

ISS tæt på børsnotering efter exitpres

ISS CEO Jeff Gravenhorst.
ISS-topchef Jeff Gravenhorst. Foto:

Meget tyder på, at ISS er relativ tæt på en børsnotering, hvor en del af provenuet dog må blive i selskabet, ligesom der var lagt op til ved den planlagte - men aflyste - børsnotering i 2011.

Meget tyder på, at ISS er relativ tæt på en børsnotering, hvor en del af provenuet dog må blive i selskabet, ligesom der var lagt op til ved den planlagte – men aflyste - børsnotering i 2011. Groft sagt skal servicekoncernen nedbringe den net­torentebærende gæld med yderligere ti mia. kr. før den er er spiselig for nye investorer. Men det er næppe realistisk ved frasalg, hvorved der skal tages penge fra emissions­provenuet for at nedbringe gælden. Seneste melding fra selskabets ledelse er, at man fortsat arbejder efter en børs­notering, men at det ikke bliver i 2013, hvorved både 2014 og 2015 er åbne muligheder.

ISS har allerede de seneste år reduceret nettogælden ganske markant. Men gælden i forhold til driftsoverskuddet (rentebærende gæld/ EBITDA) er stadig meget høj i forhold til de børsnoterede konkurrenter, omkring 5-6 (alt efter op­gørelsesmetode) mod højst 3,0-3,5 for konkurrenterne. ISS har de seneste år solgt ikke-kerneaktiviteter for flere milliar­der kroner, samt styrket egenkapitalen ved at sælge en fjer­del af aktiekapitalen til blandt andet Kirkbi. Men der er altså lang vej igen for at komme i mål gennem frasalg, viser Øko­nomisk Ugebrevs analyse af det netop aflagte Q3-regnskab, samt af ratings fra Moodys. Analysen viser dermed også, at den mest oplagte løsning er at gældsnedbringelsen sker ved at lade en del af provenuet fra en snarlig børsnotering blive i selskabet. Da aktiemarkederne generelt har udviklet sig stærk det seneste år, er en børsnotering allerede næste forår sandsynlig. En værdiansættelse svarende til konkur­renternes vil give en moderat fortjeneste til kapitalfonden EQT. Men dog langt fra de traditionelle høje afkast, kapital­fondene normalt stiler efter. De seneste års skuffende ud­vikling i lønsomheden kan være forklaringen på, at næsten hele bestyrelsen hen over sommeren er blevet udskiftet.

Læs hele artiklen i Økonomisk Ugebrev nr. 37.

Tilmeld dig Økonomisk Ugebrevs gratis nyhedsmail her

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen