Berlingske Business

Industriens topfolk i problematiske dobbeltroller

Industriens topfolk i problematiske dobbeltroller - 1

- Jeres grådighed skader dansk erhvervsliv og koster tusindvis af danske arbejdspladser. Sådan lød kritikken af de danske banker fra erhvervslivets største interesseorganisation, DI, i denne uge.

Nu bliver topfolk i DI med DI's administrerende direktør, Hans Skov Christensen, i spidsen selv mødt med anklager fra flere forskere i selskabsledelse for at have for mange kasketter på og være illoyale over for de banker, hvor flere af dem selv sidder som medlemmer af bestyrelserne, skriver Information.

De danske banker tager markant højere renter for deres udlån end bankerne i euro-området, og - vurderer DI - forværrer på den måde den i forvejen hårdt ramte danske økonomi og risikerer at gøre yderligere 10.000 danskere arbejdsløse.

Men hvis DI's topfolk for alvor mener deres kritik, må de enten for en tid træde ud af bankernes bestyrelser eller tie med deres kritik, lyder det fra forskerne.

- Der er tale om en alvorlig interessekonflikt, hvor det normale ville være helt at undlade at sige noget offentligt. Kan man ikke det, vil det være naturligt at træde et skridt tilbage - især hvis man er bestyrelsesformand og på den måde er med til at tegne billedet. For man kan ikke både være loyal over for et angreb på en bank og over for banken, siger lektor i selskabsledelse på Aarhus Handelshøjskole Jan Bartholdy til Information.

Universitetsfolkene peger på, at en række af DI's topfolk kommer til at stå tilbage efter kritikken med et problematisk antal kasketter på hovedet: Især DI's administrerende direktør Hans Skov Christensen, som samtidig også er bestyrelsesformand i Danmarks femtestørste bank, FIH Erhvervsbank, næstformand i DI's hovedbestyrelse Bo Stærmose, der er bestyrelsesformand i Fionia Bank, medlem af DI's hovedbestyrelse Alf Duch-Pedersen, som er bestyrelsesformand for Danske Bank, og medlem af DI's hovedbestyrelse Tom Knutzen, der er medlem af Nordeas bestyrelse.

Kernen i topfolkenes loyalitetsproblem ligger - ifølge forskerne - i, at DI-folkene med deres ja til at arbejde i bankernes bestyrelser og modtage betaling for det, også har lagt deres loyalitet i bankerne.

- Som medlem af en banks bestyrelse kan man ikke stå ude på gaden og kritisere den fra en anden position. Det kan man gøre inde i bestyrelsen, men ikke offentligt. Så står man med et klart loyalitetsproblem, som skal afklares, lyder det fra professor i ledelse på Handelshøjskolen, Aarhus Universitet, Steen Hildebrandt til Information.

Samme vurdering har professor i selskabsret på CBS, Caspar Rose. Han peger på, at topfolkene fra DI på den ene side repræsenterer erhvervslivets behov for at for at få lavere udlånsrenter og på den anden side bankernes interesse i at opbygge likviditet ved at hæve udlånsrenterne.

Med ugens kritik kan DI i efteråret blive primus motor bag politiske indgreb, der forhindrer bankerne i den bedst mulige drift og dermed i sidste ende skade de aktionærer, der har udpeget DI-topfolkene til at varetage deres interesser i bankernes bestyrelser.

- Her skal man være varsom med på den måde at fordele sin loyalitet, fordi konsekvensen af kritikken kan gøre det svært for bankerne at opbygge likviditet, siger Caspar Rose.

RB-Børsen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen