Berlingske Business

Ikonisk motorcykelproducent kører i modvind

Harley-Davidson - 201607282352
Få ting siger USA som Harley-Davidson. Men markedet er hårdt for motorcykelproducenten, der må nedjustere sine forventninger efter første halvår 2016. Reuters/Lucy Nicholson

Den amerikanske drøm på to hjul, Harley-Davidson, vokser. Men det er med hiv og sving i et hårdt marked.

Harley-Davidson, producenten af verdens måske mest ikoniske motorcykler, har det ikke let. Salget går frem, men regnskabet for første halvår byder på en myriade af advarsler om, at alt langt fra kører som smurt.

Selskabet kunne glæde sig over, at omsætningen i de første seks måneder af 2016 steg til 3,6 milliarder dollar og resultatet til 531 millioner dollar.

»Vi er tilfredse med vores evne til at tage markedsandele i USA. Konkurrencen i USA er stadig intens, men vores investeringer bærer frugt,« skriver administrerende direktør Latt Levatich i regnskabet.

Kernemarkedet USA, hvor Harley-Davidson sælger over halvdelen af sine motorcykler, oplevede dog tilbagegang. Harley-Davidson solgte 90.112 motorcykler i USA i perioden, et fald på tre procent.

I Europa og Mellemøsten gik salget til gengæld frem med 8,4 procent til 27.723 styk. Samlet faldt antallet af solgte motorcykler i halvår med en lille procent til 144.724.

Indtægterne fra motorcykelsalget steg til 2,6 milliarder dollar, mens der blev solgt merchandise som kasketter, t-shirts og andet kræs for Americana-entusiaster for 146 millioner dollar.

For hele året er Harley-Davidson blevet mindre biker-rå, når det kommer til, hvad man tør love markedet.

»Mens vores investeringer virker, får de nuværende markedsbetingelser i USA og økonomisk modvind i andre dele af verden os til at blive mere forsigtige,« skriver Latt Levatich i regnskabet.

Harley-Davidson forventer nu at afskibe 264.000 til 269.000 motorcykler i år, 5000 færre end tidligere forventet.

Motorcykelproducenten blev etableret i 1903 og er dermed en af verdens ældste. Forretningen tog for alvor fart, da den amerikanske hær købte 15.000 styk til brug under første verdenskrig.

I mere moderne historie er Harley-Davidson kendt for at være yndet blandt rockerbander og som transportmidlet i filmen Easy Rider, en genredefinerende roadmovie fra 1969.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen