Berlingske Business

Hvem skal drive genopfindelsen af Mærsk?

robert uggla
Mærsk Mc-Kinney Møllers barnebarn Robert Mærsk Uggla er det seneste par år blevet mere synlig i koncernen. Han sidder i bestyrelsen i det børsnoterede selskab og tiltræder til efteråret som adm. direktør i A.P. Møller Holding. Han må kunne noget, tænker mange. Og alene det, at hans højt respekterede morfar har håndplukket ham, forlener ham med en særlig aura. Foto:

Eksperter ser Robert Uggla som manden, der kan drive fornyelsen med afsæt i A.P. Møller Holding, hvor han tiltræder som topchef til efteråret

Mærsk Mc-Kinney Møllers barnebarn Robert Mærsk Uggla er det seneste par år blevet mere synlig i koncernen. Han sidder i bestyrelsen i det børsnoterede selskab og tiltræder til efteråret som adm. direktør i A.P. Møller Holding. Han må kunne noget, tænker mange. Og alene det, at hans højt respekterede morfar har håndplukket ham, forlener ham med en særlig aura.

Disruptionsekspert Anders Hvid kan sagtens se A.P. Møller Holding med Robert Uggla i spidsen spille en rolle à la Lego-familiens investeringsselskab Kirkbi:

»Det er utroligt svært at ændre en etableret kultur. Når du skal skabe noget nyt, handler det om opkøb og om at skabe noget på siderne af den eksisterende organisation,« siger han.

Mærsk overvejer at stoppe gasproduktion i Nordsøen

Futurist og virksomhedsrådgiver Lone Thier tror på Robert Uggla som den, der kan drive forandringsprocessen. Det kan ske med støtte fra tidligere SAP-direktør Jim Hagemann Snabe, som sidder i Mærsk-bestyrelsen og allerede har opfordret til radikal innovation, og fra bestyrelsesformand Michael Pram Rasmussen. Lone Thier peger på Pram Rasmussens mod til at gå ud og sige, at alt er i spil uden at kunne fortælle præcis, hvor Mærsk er på vej hen.

»Jeg tror, Robert Uggla har en større rolle at spille i den kommende transformation,« siger hun.

Hun baserer sin vurdering på, at Robert Uggla logisk set må være den person fra Mærsk-familien, som har drevet forandringsprocessen i koncernen hidtil. Hun råder Mærsk til at få mere diversitet ind i bestyrelsen både hvad angår alder og erfaring: »Mærsk-bestyrelsen er meget præget af traditionelle bestyrelsesmedlemmer med en meget corporate baggrund i store virksomheder. Det ville være en god ide at få en eller to vilde unge iværksættertyper ind,« siger Lone Thiel.

30BUS1SEKTION-101526.jpg

Anders Hvid ser også Jim Hagemann Snabe som en oplagt profil.

»Men man burde også hive nogle yngre mennesker ind. Iværksættertyper, som tænker anderledes,« siger han.

Gennemsnitsalderen i Mærsk-bestyrelsen er 59 år – men alder er ikke nødvendigvis nogen hindring, lyder det fra Anders Hvid. Og dog:

»Det handler ikke om alder, men om mindset. Det er klart, at jo ældre vi bliver, jo mere bygger vi på det, vi har lært. Evnen til at aflære er en af de kompetencer, man skal have i fremtiden. Det er vigtigt at kunne give slip på nogle af de ting, man har ført med sig. Vi ældre mennesker er belastet af vores erfaring. Derfor er det godt at få yngre mennesker ind i ledelsen,« siger han.

30BUSPix-Jakob-Thomasen-185.jpg

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen