Berlingske Business

Hollandsk ingredienskoncern rammer plet i fjerde kvartal

kemi
Den hollandske ingrediens- og kemikaliekoncern DSM landede stort set som ventet i fjerde kvartal sidste år. Foto:

Den hollandske ingrediens- og kemikaliekoncern DSM landede stort set som ventet i fjerde kvartal sidste år.

Selskabet, der på nogle forretningsområder konkurrerer med danske Chr. Hansen, løftede i oktober, november og december sidste år sin omsætning af de fortsættende aktiviteter til 1926 mio. euro fra 1811 mio. euro i den tilsvarende periode et år tidligere.

Analytikerne havde ifølge estimater indsamlet af Bloomberg News ventet et salg på 1914 mio. euro.

Driftsresultatet (EBITDA) for de fortsættende aktiviteter blev samtidig løftet til 261 mio. euro fra 254 mio. euro i fjerde kvartal 2014. Her havde analytikerne regnet med en fremgang til 258 mio. euro.

For 2016 sigter DSM efter at løfte driftsresultatet (EBITDA) sammenlignet med 2015, oplyser selskabet desuden. Selskabet foreslår udbetaling af et udbytte på 1,65 euro per aktie for regnskabsåret 2015.

»DSM's præstation i fjerde kvartal, der var lidt over forventning, var opløftende. Vi er særligt tilfredse med vores fremgang i Nutrition, hvor både Animal og Human leverede pæn organisk vækst. Performance Materials fortsatte med at drage gavn af forbedrede marginer,« siger Feike Sijbesma, der er administrerende direktør hos DSM, i regnskabet.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen