Berlingske Business

H+H's tyske bejler opgiver ikke opkøb

H+H
En af verdens største producenter af gasbeton, den tyske virksomhed Xella International, har ikke opgivet at fusionere med sin nærmeste konkurrent, den børsnoterede danske gasbetonproducent H H International.

Den tyske gasbetongigant Xella prøver fortsat at købe danske H+H og har netop appelleret afgørelse fra tysk retsinstans.

En af verdens største producenter af gasbeton, den tyske virksomhed Xella International, har ikke opgivet at fusionere med sin nærmeste konkurrent, den børsnoterede danske gasbetonproducent H+H International.

Xella har netop appelleret en afgørelse fra Appelretten i Düsseldorf.   

h+h lastbil


Det sker efter, at appelretten i september afviste den appelsag, som den tyske virksomhed har anlagt efter at have fået forbud mod af fusionere med H+H International.

Om det ender med, at Xella får lov til at appellere ventes afgjort i løbet af 6-18 måneder. Herefter kan en appelsag ventes at tage yderligere 12-24 måneder, skriver H+H i en kommentar til sagen.
 
Der har længe været uro om ejerforholdene i H+H. Den tyske betongigant har i flere år forsøgt at overtage H H. Bejleriet startede i 2010, da Xella smed et bud på omkring 1,3 milliarder kr. på bordet for H+H.


Men buddet blev afvist af bestyrelsen for H+H, og det fik tyskerne til at rette henvendelse til de tyske konkurrencemyndigheder for at få en afklaring på, om et opkøb overhovedet var muligt. Et opkøb af H+H vil styrke og konsolidere Xella på det europæiske betonmarked..

H+H havde i første halvår af 2013 en omsætning på godt 600 mio. kr. og et underskud på 30 mio. kr. Egenkapitalen udgjorde ved udgangen af juni 320 mio. kr.

Xella blev samtidig nægtet mulighed for at yderligere at appellere dommen.

h+h gasbetonbil

Det får H+H til at konkludere at "en mulig fusion mellem Xella og H+H på det tyske marked vil være forbudt, forudsat at rettens afgørelse om at nægte appel ikke appelleres af Xella inden for en måned fra forkyndelse af dommen."

Dermed synes mulighederne for en fusion mellem de to virksomheder tæt på udtømt.

.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen