Berlingske Business

H+H-topchef: Rusland var eneste plet i tilfredsstillende kvartal

HH International

Porebetonproducenten H+H kom solidt ud af årets tredje kvartal, der både bød på en pæn toplinjefremgang samt en oppræcisering af forventningerne til hele året.

Og der er også tilfredshed at spore fra selskabets administrerende direktør, Michael Andersen.

»Vi følger trenden fra de forrige kvartaler og leverer pæn omsætningsvækst på alle vores markeder undtagen Rusland, som er hårdt ramt af krisen«, siger han til Ritzau Finans.

I Vesteuropa, hvor Rusland er det største marked, dykkede resultatet før skat for fortsatte aktiviteter til minus 5 mio. kr. fra et overskud på 5,9 mio. kr. i samme periode sidste år. Ikke desto mindre fastholder Michael Andersen den langsigtede optimisme på vegne af regionen.

»Vi er på det russiske marked for at blive, og vi tror på, at det langsigtede perspektiv for Rusland fortsat er intakt. Der er et rigtig dårligt housing stock (antal af huse og lejligheder inden for et bestemt areal, red.) og samtidig et stort demografisk pres og stor migration ind mod de store bycentre. Særligt i Sankt Petersborg har vi en stærk position, hvor vi ligger og kæmper om markedslederpositionen med en anden stor konkurrent. Vi er klar over, at der kommer et par svære år nu, men vi er overbeviste om, at vi nok skal komme tilbage til tidligere tiders niveauer«, siger topchefen.

H+H

Mens det halter i Rusland er vækstraterne i Vesteuropa imponerende. Det har i tredje kvartal bidraget stærkt til et samlet cashflow fra driften på 97,8 mio. kr., hvilket har muliggjort en nedbringelse af gælden på 41 mio. kr. til 476 mio. kr. ved udgangen af kvartalet.

»Vi er stærkt tilfredse med, at gælden er bragt ned til det laveste niveau siden 2007. Det skyldes hovedsageligt, at vi formår at generere et solidt cashflow fra driften og en nedgang i arbejdskapitalen«, siger Michael Andersen.

Som følge af den stærke fremgang oppræciserer selskabet forventningerne til 2015, og venter nu et driftsresultat før af- og nedskrivninger samt særlige poster (EBITDA) på 170-180 mio. kr. fra tidligere 160-180 mio. kr. Driftsmarginen EBIT ventes at blive på "omkring 5 pct." mod tidligere 4-5 pct.

Efter ni måneder har selskabet allerede realiseret et EBIDTA-resultat på 169 mio. kr., og H+H-chefen indrømmer da også, at det er en relativt forsigtig forventningsudmelding.

»Vi lægger os en smule konservativt i forhold til forventningerne til 2015. Fjerde kvartal sidste år var ganske vist stærkt, men traditionelt set varierer første og fjerde kvartal markant - blandt andet som følge af svingende vejrforhold«, slutter topchefen.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen