Berlingske Business

Her overrasker FLSmidth positivt

FLSmidth
Foto:

Ingeniørkoncernen FLSmidth havde fremgang på ordresiden og i driftsindtjeningen i tredje kvartal. Regnskabet indeholder dog en væsentlig regnskabsteknisk ændring, da selskabets bulkmaterialehåndteringsforretning er sat til salg og derfor indgår som ikke-fortsættende aktiviteter.

Ser man på driftsoverskuddet, EBITA, faldt det - eksklusive de ophørte aktiviteter - til 358 mio. kr. fra 493 mio. kr. i den samme periode året før.

Tager man den del af forretningen med i regnestykket, var der tale om et overskud på 353 mio. kr., viser FLSmidths proformatal. Analytikerne havde regnet med et overskud på 309 mio. kr., og indtjeningen var derfor højere end ventet i kvartalet.

FLSmidth

Omsætningen løb op i 4609 mio. kr. mod analytikernes forventning om en omsætning på 4969 mio. kr., som var inklusive bulkmaterialehåndteringsforretningen. I samme kvartal sidste år var omsætningen på 5102 mio. kr.

Tæller man de nu ophørte aktiviteter med, lød salget på 4938 mio. kr. og var dermed marginalt lavere end forventet.

Ordreindtaget rapporteres til 5151 mio. kr. Analytikerne havde estimeret et ordreindtag i kvartalet på 5150 mio. kr. mod 4423 mio. kr. i samme periode sidste år. Med de ikke fortsættende aktiviteter lød ordreindgangen på 5244 mio. kr. og var dermed højere end forventet.

FLS' bundlinje, der indeholder de ikke fortsættende aktiviteter skuffer dog. Den viser et samlet tab på 84 mio. kr., mens analytikerne havde ventet et overskud på 193 mio. kr.

De ikke-fortsættende aktiviteter bidrager med et minus på 189 mio. kr., hvor de 81 mio. kr. er nedskrivninger. Dertil kommer omkostninger til restruktureringer, som ikke er specificeret.

I samme periode sidste år præsterede FLSmidth et overskud før skat på 314 mio. kr.

/ritzau/FINANS

 

Jakob Dalskov +45 33 30 03 35 Ritzau Finans, E-mail: finans[AT]ritzau.dk , www.ritzaufinans.dk

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen