Berlingske Business
17:42

Hempel-topchefen fik travlt med at fjerne en stor, sort plet

18BUSHenrik-Andersen-113502.jpg
»Som leder virker det bedst, hvis man fortæller, hvornår man er rigtig glad eller rigtig skuffet og irriteret over noget,« siger Hempel-topchef Henrik Andersen - der som ny topchef måtte se en kæmpeskuffelse i øjnene, da malingkoncernen blev ramt af en omfattende bestikkelsessag. Arkivfoto: Ólafur Steinar Gestsson

Et halvt år efter at være tiltrådt sad Hempels administrerende direktør, Henrik Andersen, med en omfattende bestikkelsessag på sit skrivebord.

I et interview for et år siden ved sin tiltræden som ny topchef for malingkoncernen Hempel lagde Henrik Andersen roligt fra land. Ikke noget med at få båden til at vippe. Som ny CEO, der i modsætning til begge sine forgængere ikke var vokset op i virksomheden, ville Henrik Andersen for alt i verden ikke opfattes som en, der var kommet til for at ændre Hempel. Strategien var lagt. Hans rolle var at eksekvere den. På sin måde.

Seks måneder efter Henrik Andersen tiltræden var det imidlertid noget andet end Hempels strategi, der løb med opmærksomheden. En sag om bestikkelse i Hempels tyske datterselskab ramte virksomheden og dens selvforståelse.

KKNmandmenernoget

Henrik Andersen valgte at gå offentligt ud med den dårlige nyhed: Hempel fortalte, at fire ansatte var fyret med øjeblikkeligt varsel, og at overtrædelserne blev anset for et angreb på virksomhedens kunder, kultur og værdier og medarbejdere. For nylig oplyste Hempel, at sagen koster en hensættelse på 300 mio. kr.

Henrik Andersen har mødt undren over sin beslutning om at gå ud i fuld offentlighed med så dårlig en sag. Var det den rette strategi?

»Ja,« lyder den uden tøven fra Henrik Andersen.

»For det første giver det udadtil et billede af en virksomhed, der tager afstand fra den slags. For det andet er det vigtigt internt, at medarbejderne kan se, at sådan noget ikke kan få lov til at leve,« siger han.

Tirsdag - Bonusordninger

Han har håndteret kriser før. Både privat og i karrieren. Første gang var, da han som 32-årig og nybagt far pludselig mistede sin mor, mens et nyt liv samtidig skulle til at begynde. Og senere gennem sine 15 år hos rengørings­koncernen ISS.

»Det er bedre at adressere det direkte og fortælle folk, hvad der er foregået, og så komme videre,« siger Henrik Andersen, der beskriver sig selv som en ukompliceret person.

»Som leder virker det bedst, hvis man fortæller, hvornår man er rigtig glad eller rigtig skuffet og irriteret over noget,« siger han.

Topchef med »passion og viljestyrke«

Ikke overraskende vil Henrik Andersen hellere tale om fremtiden end om bestikkelsessagen.

Hempel skal vokse sig større og helst i et hurtigere tempo end konkurrenterne i malingbranchen. Opkøb kan også komme på tale. Det har Henrik Andersen stor erfaring med fra sine mange år hos ISS, hvor han arbejdede tæt sammen med ISS’ topchef, Jeff Gravenhorst, i næsten alle 15 år.

Han betegner Henrik Andersen som en ildsjæl, men også som en »sjælden karakter, der er meget konsistent i sin væremåde«.

»Han har passion og viljestyrke og et ønske om at gøre en forskel for både kunder og ansatte. Han er et af de mennesker, der konstant er i færd med at prøve at gøre tingene bedre,« siger Jeff Gravenhorst.

vibeke skytte

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen