Berlingske Business
17:29Velux-formand er årets bestyrelsesformand

Hempel lurer på opkøb i milliardklassen

HAHempel
Henrik Andersen har været direktør i Hempel i 13 måneder og er nu begyndt at kigge på opkøb til malingproducenten. Foto:

Svingende markeder inden for olie og gas ramte Hempels årsregnskab for 2016, hvor malingproducenten gik tilbage for første gang i otte år. Gælden er dog nedbragt voldsomt, og topchef Henrik Andersen er klar til opkøb.

Henrik Andersen har været adm. direktør i Hempel i 13 måneder, og han har i den grad taget virksomheden til sig. Manchetknapper og reversnål prydes af Hempels logo, og Henrik Andersen omtaler hverken Hempel som virksomheden eller koncernen, men som familien – og det er en familie, som snart skal forøges.

Efter et pusterum i 2016 er Hempel nemlig igen klar til at foretage opkøb. Og helst et vægtigt et af slagsen med en omsætning op mod 1,5 til 3 mia. kr., fortæller den administrerende direktør.

»Størrelsesmæssigt skal vi passe mere på, at vi ikke køber noget, der er for småt. Hvis vi gør noget, så tror jeg, vi skal kigge meget på, at det skal have en vis størrelse. Det vil sige virksomheder, som vil tilføje 10-15-20 pct. til Hempels omsætning og dermed vil bidrage med noget væsentligt,« siger han.

Tilbagegang i regnskab

Hempel har netop offentliggjort sit årsregnskab for 2016, og her går koncernen for første gang siden 2009 tilbage på omsætning, hvilket først og fremmest skyldes de pressede vilkår hos kunderne i den maritime branche samt i olie og gas. Regnskabet skæmmes også af en hensættelse på 300 mio. kr. til en række bestikkelsessager i Hempel, men alt i alt er det det næstbedste regnskab i koncernens 101-årige historie.

Kræfterne til opkøbene åbenbares også i regnskabet, for Hempel har mere end halveret sin gæld, og hvis man fortsætter i det nuværende tempo, vil man ikke skylde en krone, når det næste årsregnskab offentliggøres.

»Vi kommer nok ikke til at vente tre eller fire år med at købe noget. Kommer der noget, og er det det rigtige familiemedlem, så har vi også pengene til at betale for det. Målet er ikke at blive gældfri, målet er at lave de rigtige investeringer, om det er organisk og akkvisitivt,« siger Henrik Andersen, der med egne ord drikker »ufatteligt mange kopper kaffe« med virksomheder i malingindustrien for at føle dem på tænderne, om de skulle være interesseret i at blive købt.

»Jeg vil altid være nervøs, hvis jeg går ind af døren, og det viser sig, at de er til salg den dag, for så er der nok noget andet galt. Men som i så mange andre processer, skal man kigge lidt på hinanden og høre lidt om, hvordan det er at være i Hempel.«

Nyt område en mulighed

Opkøb er bestemt ikke nogen fremmed størrelse hos Hempel. Mellem 2011 og 2015 købte malingproducenten fem selskaber fra blandt andet USA, Tyskland og Sydafrika. Hvis Henrik Andersen skal sætte et kriterium op for et kommende opkøbsmål, så bliver netop geografien nævnt først:

»Vi er ganske store i Mellemøsten, men vi kan stadig blive større. Vi er ikke store i Sydamerika, og vi kan også blive større i Nordamerika. Vores landechefer ved godt, at det handler om at vokse organisk, men det handler søreme også om at se på, hvis der kommer noget forbi, som kan bruges til en geografisk ekspansion,« siger Henrik Andersen, der heller ikke vil udelukke, at de nuværende tre forretningsområder i Hempel kan blive til fire.

»Det dejligste ville være, hvis et opkøbsemne kommer sejlende ind i et af vores forretningsområder, men det er ikke altid sådan, at det sker. Derfor siger vi også, at hvis der kommer noget forbi, som giver mening, og som kunne være tillæg til et fjerde ben, så vil vi også være åbne over for det.«

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen