Berlingske Business

Hemmelig revisorrapport: Over 100 mio. kr. er forsvundet i kriseramt LED-firma

business
ARKIVFOTO: Hesalight

Der er mere end 100 mio. kr., som revisorerne ikke kan redegøre for, fremgår det af rapporten. Det skriver Finans.dk.

Mens det kriseramte LED-firma Hesalight har lånt knap 600 mio. kr. til at finansiere fremtidig vækst, har firmaets direktør og stifter, Lars Nørholt, drænet virksomheden for kæmpesummer, skriver Finans.

Det hævder en fortrolig rapport fra revisionsfirmaet EY, der blandt andet konkluderer, at Hesalight i strid med en låneaftale har udbetalt lån og udbytter til selskabets ejet af Nørholt og hustru for 63,1 mio. kr.

business

Derudover er der mere end 100 mio. kr., som revisorerne ikke kan redegøre for, fremgår det af rapporten, som Finans har set.

Revisorerne fra EY har ifølge Finans' oplysninger været på besøg hos Hesalight i Roskilde ad flere omgange for at foretage en due diligence af selskabet og dets kontrakter på foranledning af dets kreditorer, efter at det tidligere i år stod klart, at lampefirmaets regnskaber var fyldt med fejl.

Kreditorerne, der blandt andre består af Pemsam, Pensiondanmark, Danske Capital og et investeringsselskab ejet af Ikea-koncernen, har lånt Hesalight knap 600 mio. kr. i form af erhvervsobligationer.

IKEA

For nylig krævede kreditorerne lånet tilbagebetalt, fordi Hesalight havde brudt lånevilkårene, og da Hesalight ikke kunne betale, blev selskabet begæret konkurs i denne uge.Fredag morgen blev konkursen afværget til fordel for en såkaldt rekonstruktion, der giver mere tid til at forsøge at finde en redning.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen