Berlingske Business

Hartmanns udgifter til nye fabrikker holder indtjeningen nede

TIL BM 5 /5F.ÆGGEKRIG
Foto:

Udgifter til at få nye fabrikker op i fulde omdrejninger har presset indtjeningen hos emballagekoncernen Brdr. Hartmann.

Selskabet, der især er kendt for at producere æggebakker, havde i første kvartal en omsætning på 572 mio. kr., hvilket er en fremgang fra 554 mio. kr. i samme periode sidste år.

Det dækker over en mindre tilbagegang i Europa og stigende salg på det amerikanske marked, som dog primært skyldes medvind på valutasiden.

Til gengæld faldt driftsoverskuddet før skat og renter til 61 mio. kr. i første kvartal fra 80 mio. kr. i de første tre måneder af 2016.

Selskabet har to nye fabrikker - i henholdsvis Argentina og Brasilien - under indkøring, og derudover skal en amerikansk fabrik efter planen i drift i andet kvartal, og det har givet forhøjede omkostninger og påvirket resultaterne negativt.

- Vi skabte fremdrift i vores kerneforretning og solgte mere emballage i årets første kvartal. Teknologisalget var lavere end i samme periode sidste år, og driftsresultatet faldt som forventet, da vi ikke udnyttede kapaciteten på de nye fabrikker endnu. Udsigterne til fremtiden er fortsat positive, siger administrerende direktør Ulrik Kolding Hartvig i en kommentar til regnskabet.

Brdr. Hartmann fastholder forventningerne til 2017 om en nettoomsætning i intervallet 2,2-2,3 mia. kr. og en overskudsgrad (EBIT-margin) på 11-12,5 pct. I første kvartal lød den post på 10,7 pct.

På aktiemarkedet falder aktien 1,1 pct. til 346 kr. Det værdisætter selskabet til 2,4 mia. kr.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen