Berlingske Business

Hartmann skal reducere omkostningerne i Europa

hartmann

Æggebakkeproducenten Hartmann løftede salg og driftsresultat gevaldigt i første kvartal 2015, og det skyldes i høj grad opkøbet af den førende aktør i Sydamerika samt valutamedvind som følge af en svækket krone.

Dykkes der ned i tallene, vidner de dog samtidig om, at overskudsgraden er faldet - der tjenes simpelthen færre penge per solgt æggebakke.

Hartmanns administrerende direktør, Ulrik Kolding Hartvig, forklarer til Ritzau Finans, at faldet i overskudsgraden i Americas (Nord- og Sydamerika) var ventet, fordi lønsomheden sydpå er lavere end nordpå.


Americas er selskabets vækstmotor, mens omsætningen i Europa kun steg 1 mio. kr. år til år. Derfor skal omkostningerne løbende trimmes her på kontinentet, og det kan betyde fyringer.


- Americas-delen følger strategien rigtig godt, hvad angår vækst i top og bund, og i Europa kan vi se, at strategien er rigtig. Vi skal have fokus på omkostningerne, og det har vi også fået bekræftet af resultaterne i første kvartal, der er, som de er - ikke prangende, siger direktøren til Ritzau Finans.

Omsætningen i kvartalet steg til 581 mio. kr. fra 413 mio. kr. året forinden, mens driftsresultatet (EBIT) før særlige poster steg til 62 mio. kr. fra 45 mio. kr.


På det europæiske marked leverede selskabet en overskudsgrad på 9,6 pct., mens det amerikanske marked præsterede en overskudsgrad på 14,9 pct.


- Vi skal reducere omkostningerne i Europa, og det er vi godt i gang med. Vi skal helt klart skærpe indsatsen på det område, siger Ulrik Kolding Hartvig.


Skal I til at fyre medarbejdere?

- Det kan være mange tiltag, men det kan også godt være, at vi skal kigge på bemandingen. Men der er mange områder, det kunne for eksempel være på fragt. Vi har et fragtudbud i gang, og det skulle gerne give os nogle bedre priser. Det er ikke hokuspokus, det er klassisk fokus på omkostningerne, siger Ulrik Kolding Hartvig, der kom til for lidt over et år siden fra FLSmidth.

Selskabet leverede en overskudsgrad på 10,6 på tværs af de forskellige regioner i årets tre første måneder, og målet er på 10-11,5 pct. for hele året.

I første kvartal var Hartmann imidlertid mærket af et tab på en enkelt kunde i Østeuropa, som har krævet en hensættelse. Hvor stor den er, ønsker direktøren ikke at oplyse.


- Jeg holder det lige for mig selv, men det er i en størrelse, så det er værd at bemærke. Der er tale om en enkeltstående kunde og et enkelttilfælde, men vi regner ikke med, at det påvirker os mere, end vi har redegjort for, siger Ulrik Kolding Hartvig.


Adspurgt til, om tabet kunne være undgået, og om der måske bør kigges på kreditpolitikken, fortæller han, at det allerede er sket.

- Det er flere kvartaler siden, at vi kiggede på kreditgivningspolitikken i Europa. Det er klart, at det er noget, vi også kigger på, siger Hartmanns topchef.


Hartmann har 2100 medarbejdere og hovedsæde i Gentofte. Produktionen finder sted på egne fabrikker, heraf fire i Europa og en i Israel samt fire i Sydamerika og en i Canada.

/ritzau/FINANS

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen