Berlingske Business

Hartmann sætter gang i effektiviseringsprogram for at nå 2018-mål

TIL BM 5 /5F.ÆGGEKRIG
Brdr. Harmann er storproducent af æggebakker Foto:

Fremgang i emballagesalget og et højere teknologisalg prægede årets første kvartal hos emballageproducenten Brødrene Hartmann, der kom ud af perioden med en stigning i både omsætningen og indtjeningen.

I første kvartal omsatte virksomheden for 624 mio. kr. mod 572 mio. kr. i samme periode af 2017, og fremgangen kom, på trods af at valutakurser påvirkede omsætningen i år med 55 mio. kr. Det fremgår af regnskabet torsdag eftermiddag.

Samtidig steg driftsresultatet til 92 mio. kr. og resulterede i en overskudsgrad på 14,7 pct. Til sammenligning lød de to poster på henholdsvis 61 mio. kr. og 10,7 pct. i første kvartal sidste år, og forbedringen i år var særligt drevet af en positiv udvikling i USA og et større bidrag fra Hartmann Technology.

- Vi skabte fremdrift i emballagesalget og løftede indtjeningen i kerneforretningen i første kvartal. Den positive udvikling blev skabt, selv om væksten som ventet var afdæmpet i kvartalet, der også var præget af den langsommere afsætning af vores udvidede kapacitet i Nordamerika.

- Den underliggende udvikling i vores forretning var god, og vi skærper effektiviteten yderligere med det nye forbedringsprogram, så vi kan nå vores mål for året, siger Torben Rosenkrantz-Theil, der er administrerende direktør, i en kommentar til regnskabet.

I første kvartal lancerede Hartmann også programmet "Perform 2018", som har til formål at sikre, at omkostningerne reduceres, og at salget vokser.

- Programmet skal bidrage til at imødegå eftervirkningerne af fund af fipronil i æg i Europa i 2017 samt et afdæmpetemballagesalg i påsken og den langsommere afsætning af kapaciteten i Nordamerika, fremgår det af regnskabet.

Brødrene Hartmann fastholder forventningerne til 2018 om en nettoomsætning på 2,2-2,3 mia. kr. og en overskudsgrad på 11,5-13 pct.

 

 

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen