Berlingske Business

Hartmann leverer fremgang - Sydamerika trækker op i resultat

Emballagekoncernen Hartmann løftede den samlede omsætning til 564 mio. kr. fra 523 mio. kr. i fjerde kvartal, hvor driftsresultatet steg til 74 mio. kr. fra 59 mio. kr.

»Fremgang i salget af emballage på tværs af Hartmanns markeder og i Hartmann Technology havde en positiv effekt på indtjeningen,« forklarer selskabet.

Den europæiske forretnings samlede omsætning steg til 349 mio. kr. fra 313 mio. kr., og driftsresultatet steg til 52 mio. kr. fra 50 mio. kr.

»Omsætningsvæksten blev opvejet af højere afskrivninger, en lavere gennemsnitlig salgspris og ugunstige valutakursudviklinger, ligesom sammenligningsperioden var positivt påvirket af et offentligt tilskud til energieffektive produktionsvirksomheder,« oplyser Hartmann i regnskabet.

På de amerikanske markeder øgede Hartmann omsætningen marginalt til 215 mio. kr. fra 210 mio. kr., mens driftsresultat driftsresultatet steg til 25 mio. kr. fra 13 mio. kr.

»Indtjeningsfremgangen var drevet af en betydelig forbedring i den sydamerikanske forretning, som opvejede en lidt lavere indtjening i Nordamerika som følge af højere produktionsomkostninger og afskrivninger,« forklares det.

19BUSAdm-direktoer-Ulrik-Ko.jpg

Udsving i valutakurser påvirkede omsætningen med -23 mio. kr. og driftsresultatet med -7 mio. kr.

Emballageproducenten Brødrene Hartmann A/S venter i 2018 en nettoomsætning på 2,2-2,3 mia. kr. og en overskudsgrad (EBIT-margin) på 11,5-13 pct.

I 2017 opnåede selskabet en nettoomsætning på 2,2 mia. kr. og en EBIT-margin på 10,7 pct.

/ritzau/FINANS

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen