Berlingske Business

Hårde tider for Radiometer-ejer

Hårde tider for Radiometer-ejer - 1
Både omsætning og resultat hos den amerikanske ejer af Radiometer er faldet med næsten en femtedel. Foto:

Den globale økonomiske nedtur rammer Danaher hårdt. Den amerikanske industrivirksomhed, der i 2003 købte danske Radiometer, melder om markant nedgang i andet kvartal.

Danaher sælger alt fra Radiometers blodgas-analyseudstyr over Craftman værktøj til røntgenudstyr, men det varierede produktudbud har ikke hjulpet Danaher meget i den nuværende brede økonomiske krise.

Både omsætningen og nettoresultatet faldt med 18,5 pct. i andet kvartal sammenlignet med andet kvartal sidste år. Omsætningen faldt til 2,7 milliarder dollar, eller 14 milliarder kr., i kvartalet fra 3,3 milliarder kr. året før, mens bundlinjen skrumpede til 296 mio. dollar fra 363 mio. dollar i andet kvartal 2008.

Danaher kom ikke med specifikke tal for Radiometer, men oplyser at der er "lav encifret vækst" i det danske datterselskab, og at omsætningsfaldet i den medico-tekniske division, som Radiometers 1900 ansatte er en del af, var på lidt mere beskedne 12 pct.

Store fyringsrunder
Danaher har i årevis samlet på virksomheder i vidtforskellige brancher. I 2003 smed den amerikanske virksomhed 4,4 millarder kr. kontant på bordet for at købe Radiometer, som ingeniøren Johan Schrøder havde gjort til en bemærkelsesværdig dansk højteknologisk eksportsucces.

Men i april måtte Danaher meddele, at man havde besluttet at fyre 2300 medarbejdere globalt, og lukke 16 fabrikker.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen